Buspas Głębocka [Dzielnica Targówek]

19 czerwca Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę z wykonawcą przebudowy ciągu ulic św. Wincentego oraz Głębockiej na odcinku od ronda przy drodze ekspresowej S8 do ul. Kondratowicza.

Zgodnie z umową na realizację firma BALZOLA będzie miała łącznie 160 dni, w tym 120 dni na prace w jezdni oraz dodatkowe 40 dni na prace wykończeniowe poza jezdnią.

Utrudnienia związane z pracami na jezdni potrwają do 17 października. Cała inwestycja planowo powinna zakończyć się do 26 listopada 2024 roku.

Na odcinkach, gdzie dziś jest jeden pas, jezdnia zostanie poszerzona do dwóch pasów na potrzeby wyznaczenia buspasów:
– w kierunku południowym (do stacji metro M2 Kondratowicza) na odcinku ok. 1km od okolic przystanku “CH Targówek 03” do ul. Kondratowicza,
– w kierunku północnym (na Białołękę) – odcinek długości ok. 500m od skrzyżowania Malborska/Przy Grodzisku do wysokości przystanku “CH Targówek 03”.

Inwestycja pochłonie 14,3 mln złotych i wraz z buspasem, mającym zapewnić sprawny dojazd m.in. mieszkańców wschodniej Białołęki do stacji drugiej linii metra, pojawi się sporo udogodnień.

Oprócz buspasa powstanie także brakujący fragment drogi rowerowej od ronda przy S8 do wejścia przy CH Targówek, co zapewni ciągłość trasy rowerowej pomiędzy Białołęką i Targówkiem. Będzie to odłożona w czasie realizacja zwycięskiego pomysłu obywatelskiego na rok 2021, którego autorem jest członek naszego Stowarzyszenia, a obecnie radny dzielnicy – Sebastian Gut.

Zlikwidowana zostanie zatoka autobusowa i jednocześnie wydłużony zostanie pas do skrętu w prawo na teren CH Atrium Targówek. Poszerzony zostanie wyjazd z CH Targówek o dodatkowy pas do skrętu w kierunku Białołęki.
Drogi rowerowe wokół przebudowywanego skrzyżowania zyskają nową asfaltową nawierzchnię na odcinkach do końca peronów przystankowych.

Od przystanku „CH Targówek 03” będzie rozpoczynał się wydzielony pas dla autobusów oraz pojazdów DOP (MTON, taxi, motocykle oraz karetki) w kierunku południowym. W tym celu jezdnia zostanie poszerzona w miejscach tego wymagających.

Mniej więcej na tej samej wysokości będzie kończył się buspas w kierunku Białołęki.

Na skrzyżowaniu z Malborską kierowcy zyskają osobny pas do skrętu w prawo w Malborską. Odbędzie się to kosztem zwężenia do 2,0m istniejącej drogi rowerowej. Na przejściu po południowej stronie skrzyżowania pojawi się azyl dla pieszych. Betonowa nawierzchnia dróg rowerowych wokół przebudowywanego skrzyżowania zostanie zastąpiona zaś asfaltem.

Za skrzyżowaniem z ul. Przy Grodzisku będzie miał swój początek pas dla komunikacji miejskiej w kierunku Białołęki.

Wjazd na pasaż handlowy przy Wincentego będzie odbywał się z dedykowanego pasa do skrętu w prawo, który równocześnie będzie przeznaczony dla autobusów do jazdy na wprost.

Według dokumentacji przetargowej organizacja ruchu na skrzyżowaniu z Kondratowicza ma pozostać bez zmian. Uważamy jednak, że w celu poprawienia płynności jazdy pas do skrętu w prawo powinien zostać rozdzielony od pasa do jazdy na wprost. Jest na to miejsce, bowiem odbyłoby się to kosztem likwidacji jednego pasa do skrętu w lewo. O braku zasadności utrzymywania obecnej organizacji ruchu na skrzyżowaniu świadczą pomiary ruchy wykonane przez ZDM w marcu 2024 roku. Pomiary, jak i propozycja zmian to efekt działań członków naszego Stowarzyszenia.


Warto zaznaczyć, że w ramach prac zostanie wymieniona nawierzchnia jezdni na całym odcinku drogi od ronda przy S8 do skrzyżowania z ul. Kondratowicza.

Pozostaje liczyć, że obędzie się bez niespodzianek i wykonawca dotrzyma terminów. Ze swojej strony będziemy monitorowali sytuację i informowali Was na bieżąco o postępach.

Naszym zdaniem zakończenie inwestycji powinno być także przyczynkiem do dyskusji nad celowością utrzymywania zakazu ruchu w ciągu ulicy Św. Wincentego wzdłuż Cmentarza Bródnowskiego dla pojazdów osobowych.