Propozycja zmian układu komunikacji miejskiej [KONSULTACJE SPOŁECZNE]

W nawiązaniu do zaproponowanymi przez Warszawski Transport Publiczny zmian tras kursowania autobusów po otwarciu nowych stacji drugie linii metra, zgłaszamy następujące uwagi dla poszczególnych linii.

Poniższe wnioski zostały przygotowane na podstawie rozmów z Mieszkańcami, które dotyczyły problemów komunikacyjnych w dzielnicy Białołęka. Liczymy na analizę wniosków i realizacje postulatów Mieszkańców.

Linia 120

Propozycja ZTM:

OLESIN – Kobiałka – Mochtyńska – Ostródzka – Zdziarska – Kąty Grodziskie – L. Berensona – Głębocka (powrót: Lewandów – Skośna – L. Berensona) – Malborska – L. Kondratowicza – św. Wincentego – Borzymowska – Trocka – Unicka – Handlowa – Ossowskiego – Barkocińska – Myszkowska – Gorzykowska – Radzymińska – al. Solidarności – Targowa – Kijowska – DW. WSCHODNI (KIJOWSKA)

Razem dla Białołęki – wzrost częstotliwości z proponowanych 15 minut w godzinach szczytu do 10 min.

Linia 126

Propozycja ZTM:

TARCHOMIN – Świętosławskiego – Świderska (powrót: Ćmielowska – Światowida) – Porajów – Myśliborska – Światowida – Modlińska – (wybrane kursy: Ekspresowa – Fleminga – Ekspresowa) – Płochocińska – (wybrane kursy: Płytowa – Kupiecka – Płytowa) – Płochocińska – (wybrane kursy: Płytowa – Kupiecka – Płytowa) – Marywilska – Odlewnicza – Annopol – Rembielińska – Bazyliańska – Wysockiego – Bartnicza – Wyszogrodzka – Chodecka – L. Kondratowicza – św. Wincentego – Głębocka – CH TARGÓWEK

Razem dla Białołęki – utrzymanie linii na dotychczasowej trasie, aby nie pogarszać obsługi komunikacyjnej Tarchomina i Nowodworów. Otwarcie nowych stacji M2 w minimalnym stopniu wpływa na mieszkańców tego rejonu Białołęki. Wobec tego nie powinno się to wiązać ze skracaniem linii 126.

Dodatkowo mieszkańcy Marcelina postulują o dostosowanie rozkładów linii 126 i 314, aby były równomiernie rozłożone w ciągu godziny (szczególnie w godzinach szczytu).

Linia 132

Propozycja ZTM:

  1. DERBY – Skarbka z Gór – L. Berensona – Głębocka (powrót: Lewandów – Skośna – L. Berensona) – Toruńska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – Włościańska – METRO MARYMONT (powrót: Włościańska – Żelazowska)

Razem dla Białołęki – utrzymanie linii na odcinku trasy uwzględniającym obsługę m.in. ul. Oknickiej, w tym zachowanie czterech przystanków na żądanie: Chudoby, Oknicka, os. Lewandów II i Internetowa zgodnie z załączoną grafiką.

W rejonie ulic Berensona i Lewandów znajdują się osiedla (m.in. os. Lewandów, os. Pod Akacją, czy os. Przy Rzeczce), które obecnie są wykluczone komunikacyjnie. Zmiana tras pomijająca ten rejon znacznie pogorszy dostęp do komunikacji miejskiej, co skłoni Mieszkańców do korzystania z własnych środków transportu, gdyż proponowana częstotliwość kursowania innych linii wraz z ich czasem przejazdu stają się nieatrakcyjne, wręcz zniechęcają do korzystania z komunikacji miejskiej – warto też dodać, ze Mieszkańcy np.: os. Lewandów II, os. wzdłuż ul. Internetowej czy os. Przy Rzeczce średnio przeznaczają ok. 10-15 min. na dojście do przystanku autobusowego.

Pogorszenie dojazdu do pracy/szkoły przełoży się na wysoką skłonność do zmiany środka transportu, z komunikacji zbiorowej na transport indywidualny.

Linia 134 i Linia 134 (kursy skrócone)

Propozycja ZTM:

1) OLESIN – Kobiałka – Ruskowy Bród – Zdziarska – Ostródzka – Toruńska – Łabiszyńska – Kondratowicza – METRO BRÓDNO

Powrót: METRO BRÓNO – Kondratowicza – św. Wincentego – Głębocka – Toruńska …

2) MAŃKI-WOJDY – Zdziarska – Ostródzka – Toruńska – Łabiszyńska – Kondratowicza – METRO BRÓDNO

Powrót: METRO BRÓNO – Kondratowicza – św. Wincentego – Głębocka – Toruńska … MAŃKI-WOJDY

Razem dla Białołęki: istotne utrzymanie połączenia północno-wschodniej Białołęki z M1, białołęcka młodzież decydując o wyborze szkoły średniej, często kierowała się możliwością dogodnego dojazdu, stąd konieczność utrzymania połączenia ulic Ruskowy Bród i Ostródzkiej z Metrem Marymont.

Linia 160 i linia 412

Propozycja ZTM: likwidacja

Razem dla Białołęki – trasa przejazdu:

GRODZISK – Skośna – L. Berensona – Oknicka – Lewandów – Skośna (powrót: Głębocka – Lewandów – Oknicka – Berensona – Głębocka – Skośna)– Skarbka z Gór – Jesiennych Liści – Głębocka – Toruńska – Radzymińska – Al. Solidarności – Al. Jana Pawła II – Dw. Centralny

Utrzymanie bezpośredniego i szybkiego połączenia z centrum miasta (wykorzystując buspas na Radzymińskiej) wraz z wzmocnieniem przystanku Geodezyjna, z którego korzystają mieszkańcy Lewandowa, w tym Lewandowa Leśnego, jak i przyszli mieszkańcy os. Młoda Białołęka (zabudowa przy ul. Geodezyjnej). Linia stanowiłaby również dojazd dzieci z ul. Geodezyjnej do szkoły przy ul. Głębockiej. Do rozważenia alternatywny przebieg ul. Głębocką.

Linia 176

Propozycja ZTM:

CHOSZCZÓWKA – Raciborska – Przytulna – Henrykowska – Wyganowska – Raciborska

– Mehoffera – Polnych Kwiatów – Parowozowa – Ołówkowa – Bohaterów – Czołowa

 – Marywilska – Wysockiego – Bazyliańska – Kondratowicza – METRO BRÓDNO

Razem dla Białołęki – zwiększenie częstotliwości kursowania co 10 minut w godzinach szczytu wraz z wprowadzeniem kursów skróconych  z Marcelina. Jest to rozwiązanie korzystne z perspektywy Choszczówki, Białołęki Dworskiej, jak i Żerania oraz Marcelina. Postulat zwiększenia częstotliwości kursowania linii był podnoszony od wielu lat, a w kontekście dojazdu do metra ma on kluczowe znaczenie.

Jednocześnie w rejonie ulic Marywilskiej, Kupieckiej i Wyspiarskiej tylko w ciągu ostatnich kilku lat powstało blisko 1500 nowych mieszkań, a kolejne 500 jest w budowie lub przygotowaniu do realizacji. Wraz z dotychczasową zabudową, daje to liczbę kilku tysięcy mieszkańców, co wymaga systematycznej poprawy komunikacji miejskiej, w tym także zwiększania częstotliwości oraz liczby połączeń SKM i KM, aby oferta transportowa była konkurencyjna wobec komunikacji indywidualnej, co z kolei powinno się przełożyć na wyższe wykorzystanie parkingu P+R.

Linia 204 i linia 256

Propozycja ZTM:

204

ZAUŁEK-SZKOŁA – Zaułek – L. Berensona– Głębocka– Lewandów – Oknicka – L. Berensona – Olsztyńska – Ostródzka – Juranda ze Spychowa – Białołęcka – Kopijników – Łabiszyńska – Kondratowicza – METRO BRÓDNO

Powrót: METRO BRÓDNO – Kondratowicza – Łabiszyńska  – Kopijników – Białołęcka – Juranda ze Spychowa – Ostródzka – Olsztyńska – L. Berensona – Głębocka – Lewandów – Skośna – L. Berensona – Oknicka – Lewandów – Skośna – L. Berensona – Zaułek – ZAUŁEK-SZKOŁA

256
GRODZISK – Skośna – L. Berensona – Oknicka – Lewandów – Skośna – L. Berensona – Głębocka – św. Wincentego – Kondratowicza – METRO KONDRATOWICZA

Powrót: METRO KONDRATOWICZA – Kondratowicza – Malborska – Głębocka – Lewandów – Oknicka – L. Berensona – Głębocka – Lewandów – Skośna – GRODZISK).

Razem dla Białołęki – Przebieg linii 204 został wypracowany przy udziale przedstawicieli Rad Rodziców i uwzględniał m.in. bezpośredni dojazd dzieci z ul. Skarbka z Gór do Szkoły Podstawowej przy ul. Juranda ze Spychowa, z kolei 256 zapewnia bezpośredni dojazd dzieci z Głębockiej,  Lewandowa, Oknickiej czy Chudoby do Szkoły Podstawowej przy ul. Zaułek. Proponowane zmiany dla wskazanych linii należy uzgodnić z przedstawicielami szkół jak również wziąć pod uwagę obowiązującą rejonizację szkół na moment wprowadzania zmian.

Linia 233

Propozycja ZTM:

KĘPA TARCHOMIŃSKA – Kępa Tarchomińska – Bukowska – Przyrzecze – Gąsiorowskiej – Główna – Modlińska (powrót: Modlińska – Przyrzecze) – Aluzyjna – Sprawna – Odkryta – Dzierzgońska – Światowida – H. Ordonówny – J. Mehoffera – Światowida – W. Świętosławskiego – TARCHOMIN  (powrót: Świętosławskiego – Świderska)

Razem dla Białołęki – całotygodniowe połączenie Kępy Tarchomińskiej i Bukowa z tramwajami na Nowodworach oraz z Tarchominem. Jednocześnie uzupełnienie linii 233 powinna stanowić linia 211, przedłużona o odcinek Buków – Kępa Tarchomińska.

Linia 240

Propozycja ZTM:

MARKI /PUSTELNIK/ – Duża – al. Piłsudskiego – Sosnowa – Kościuszki – Warszawa: Lewandów – Skośna – L. Berensona – Głębocka (powrót: Głębocka – Lewandów) – św. Wincentego – Kondratowicza – METRO KONDRATOWICZA

Razem dla Białołęki – rozważenie zwiększenia kursowania w godzinach szczytu co 15 minut.

Linia 314

Propozycja ZTM:

ŻERAŃ WSCHODNI – Annopol – Daniszewska – Białołęcka – M. Hemara – Ostródzka – Mochtyńska – Kobiałka – OLESIN

Razem dla Białołęki – utrzymanie linii na dotychczasowej trasie. Linia w obecnym kształcie zapewnia połączenie Marcelina i Żerania, w tym również osiedli przy Płochocińskiej, ale także wschodniej części Białołęki z Tarchominem, Urzędem Dzielnicy czy przystankami przesiadkowymi przy Modlińskiej, jak i połączenie Żerania, Tarchomina i wschodniej Białołęki z placówkami oświatowymi, w tym liceum przy Ostródzkiej – taka też była idea jej utworzenia, postulowana od wielu lat. 

Dodatkowo mieszkańcy Marcelina postulują o dostosowanie rozkładów linii 314 i 126, aby były równomiernie rozłożone w ciągu godziny (szczególnie w godzinach szczytu).

Linia 527

Propozycja ZTM:

GRODZISK – Skośna – L. Berensona (powrót: Głębocka – Lewandów – Skośna)– Skarbka z Gór – Jesiennych Liści – Głębocka – św. Wincentego – Kondratowicza – METRO KONDRATOWICZA (powrót: Kondratowicza – Malborska

Razem dla Białołęki: proponowane zwiększenie częstotliwości kursowania co 4 minuty w godzinach szczytu jest pozytywnie odbierane przez Mieszkańców z ul. Skarbka z Gór chcących szybko dotrzeć do M2. Jednak wracają postulaty z konsultacji przeprowadzonych w 2016 r. dotyczące bezpośredniego połączenia z centrum miasta (propozycja opisana przy liniach 160/412) czy dodatkowych linii dla Olesina/Kobiałki czy Zielonej Doliny (propozycja w dalszej części opracowania).

Obecnie dla linii 527 wskazujemy na konieczność wykorzystania potencjału tej linii i uwzględnieniu przejazdu ul. Berensona – Oknicka – Lewandów, zgodnie z grafiką i argumentacją użytą przy linii 132.  Obecna linia 412 czy 132 obsługują ulice: Berensona – Oknicka  – Lewandów, brak skierowania linii na wskazane ulice pogorszy dostęp do komunikacji miejskiej Mieszkańcom opisywanego rejonu.

Propozycja zmian dla linii autobusowych, dla których Warszawski Transport Publiczny nie przewidział zmian:

Linia 234

Razem dla Białołęki – skierowanie linii do M2 wraz z zwiększeniem jej kursowania na trasie:

Augustów – Chudoby – Zdziarska – Kąty Grodziskie – Berensona – Ostródzka – Juranda ze Spychowa – Białołęcka – Kopijników – Łabiszyńska – Kondratowicza – METRO BRÓDNO

Linia 326

Razem dla Białołęki – przekształcenie w linię całotygodniową.

Linia 509

Razem dla Białołęki – wzmocnienie poprzez dodatkowe kursy w godzinach szczytu, kiedy ta linia jest najbardziej przeciążona.

Mieszkańcy wnioskują także o poprawę połączenia rejonu Modlińskiej, Konwaliowej i Kowalczyka z nowymi stacjami M2 na Bródnie. Obecnie jedyne połączenie tego rejonu z M2 jest realizowane właśnie przez linię 509, dojeżdżającej do dalszej stacji Dworzec Wileński.

Nowa linia

Razem dla Białołęki – stworzenie nowego połączenia, zapewniającego północno-wschodnim obszarom Białołęki połączenie z M1

OLESIN – Kobiałka – Mochtyńska – Ostródzka – Toruńska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – Włościańska – METRO MARYMONT (powrót: Włościańska – Żelazowska)

Dodatkowo podczas rozmów Mieszkańcy wskazują na konieczność:

– wyznaczenia dodatkowych przystanków wzdłuż ul. Ostródzkiej w rejonie ul. Porannej Rosy;

– montażu wiaty na przystanku Przejezdna 01, os. Lewandów Park II i Os. Derby IV;

– skomunikowania rejonu ul. Kroczewskiej;

– skomunikowania rejonu ulic: Siecznej i Kartograficznej;

– skomunikowania rejonu ulic: Szamocin i Orneckiej.

Liczymy, że przekazane przez nas wnioski zostaną pozytywnie rozpatrzone, a otwarcie kolejnych stacji drugiej linii metra pozwoli na poprawę układu komunikacyjnego na Białołęce.

Kolejne spotkanie warsztatowe odbędzie się 26 kwietnia (wtorek), Szkoła Podstawowa nr 356, ulica Głębocka 66, w godz. 18.00-20.30.

Do 7 maja uwagi można będzie zgłaszać także drogą elektroniczną na adres konsultacje@ztm.waw.pl lub uzupełniając ankietę dostępną pod adresem https://bit.ly/metro2-ankieta2022.