Nowe Studium dla Warszawy

Zapraszamy do zapoznania się z listą uwag i wniosków, które złożyliśmy w ramach prac nad nowym Studium dla Warszawy, ustalającym kierunki zagospodarowania przestrzennego:

  • Całkowite wyłączenie terenu Portu Żerańskiego (zakres obszaru uwzględniony w ramach programu „Osiedla Warszawy”) z realizacji zabudowy mieszkaniowej. Jak wielokrotnie podkreślali mieszkańcy – w tym w konsultacjach zorganizowanych przez m.st. Warszawę – radni oraz zarząd Dzielnicy Białołęka, jest to teren nie posiadający żadnej infrastruktury, co wymaga ogromnych nakładów finansowych ze strony m.st. Warszawy na jej zapewnienie. Rolą m.st. Warszawy nie jest zwiększanie wartości gruntów prywatnych podmiotów, które podjęły ryzyko inwestycyjne nabywając działki nieprzeznaczone w żadnym z dokumentów planistycznych na zabudowę mieszkaniową. Zgodnie z zaproponowaną przez Architekt Miasta Marlenę Happach podczas warsztatów w ramach „Osiedli Warszawy” koncepcją, należy dążyć do wymiany gruntów, aby uciąć próby zabudowy Portu Żerańskiego oraz chronić jego wartość przyrodniczą. Zgodnie z wynikami przeprowadzonych przez Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego konsultacji społecznych, ten teren powinien zostać przeznaczony na zieleń urządzoną i uzupełniony o funkcje sportowo-rekreacyjne, z wyłączeniem usług uciążliwych – w tym składowania, magazynowania i przetwarzania odpadów.
  • Bezwzględne wyłączenie lokalizacji jakiejkolwiek zabudowy mieszkaniowej na należących do m.st. Warszawy terenach znajdujących się w Porcie Żerańskim (zakres obszaru uwzględniony w ramach programu „Osiedla Warszawy”). Działki nr 24, 25, 33, 54/1 i sąsiednie zadrzewione z obrębu 40611 należące do m.st. Warszawy powinny zostać przeznaczone pod zieleń publiczną. Celowe i zasadne jest chronienie wartości przyrodniczej, fauny i flory na tym terenie, zgodnie z wynikami zorganizowanych przez Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy konsultacji społecznych.
  • Wyłączenie z zabudowy mieszkaniowej terenu składowiska popiołów PGNiG Termika na terenie Starych Świdrów (zakres obszaru uwzględniony w ramach programu „Osiedla Warszawy”), ze względu na brak dostępnych danych i analiz obejmujących m.in. zanieczyszczenie gruntu oraz jego nośność. Biorąc pod uwagę wielokrotne przypadki występowania zanieczyszczenia historycznego na terenach poprzemysłowych, w tym także na obszarze Żerania, celowe jest dokładne zbadanie gruntu przed podjęciem decyzji planistycznych. Jednocześnie biorąc pod uwagę trwającą jeszcze rekultywację, celowe jest utrzymanie dla całego terenu składowiska popiołów (wszystkie kwatery) obecnej funkcji w Studium lub zmianę na zieleń publiczną w związku z planowanym przez Lasy Miejskie m.st. Warszawy zalesieniem terenu.
  • Ograniczenie powierzchni terenu zabudowy mieszkaniowej na obszarze Starych Świdrów (zakres obszaru uwzględniony w ramach programu „Osiedla Warszawy”) na rzecz funkcji usługowej (z wyłączeniem usług uciążliwych) pod kątem zwiększenia powierzchni terenów przeznaczonych na zabudowę biurową i usługową. Ma to na celu zapewnienie miejsc pracy po tej stronie Wisły, aby ograniczyć konieczność dojazdów na Służewiec czy Wolę i wpisuje się w politykę tworzenia wielofunkcyjnych osiedli.
  • Wyłączenie z zabudowy mieszkaniowej działek 100/1 i 100/2 z obrębu 40631 i przeznaczenie ich na zieleń urządzoną (ZP) – powiększenie terenu Parku Piekiełko, zgodnie z postulatami zgłaszanymi przez mieszkańców.
  • Ograniczenie powierzchni terenu zabudowy mieszkaniowej na obszarze Polfy (zakres obszaru uwzględniony w ramach programu „Osiedla Warszawy”) na rzecz funkcji usługowej (z wyłączeniem usług uciążliwych) pod kątem zwiększenia powierzchni terenów przeznaczonych na zabudowę biurową i usługową. Ma to na celu zapewnienie miejsc pracy po tej stronie Wisły, aby ograniczyć konieczność dojazdów na Służewiec czy Wolę i wpisuje się w politykę tworzenia wielofunkcyjnych osiedli.
  • Zabezpieczenie dla obszaru Polfy (zakres obszaru uwzględniony w ramach programu „Osiedla Warszawy”) terenów pod 4 szkoły podstawowe o łącznej pojemności projektowej min. 2600 uczniów, w tym minimum 1 szkołę ponadpodstawową. Minimalna wielkość działki, na której oprócz szkoły podstawowej znajdzie się miejsce na tereny zieleni i infrastrukturę towarzyszącą to 2,8 ha.
  • Powiększenie terenu przeznaczonego pod placówkę oświatową w rejonie skrzyżowania ulic Modlińskiej i Płochocińskiej do 2,8 ha, aby możliwa była budowa zespołu szkolno-przedszkolnego dla 1000 uczniów (860 miejsc w szkole podstawowej oraz przedszkole) wraz z zapleczem kulturalno-społecznym, celem utworzenia w tym miejscu centrum aktywności lokalnej dla południowo-zachodniej części dzielnicy. Teren przewidziany pod tę funkcję w koncepcji zagospodarowania terenu Polfy ma zbyt małą powierzchnię w stosunku do potrzeb.
  • Wyznaczenie nowej lokalizacji dla szkoły podstawowej zamiast wskazanej przy ul. Spedycyjnej, która została negatywnie zaopiniowana przez Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego oraz MPWiK, m.in. ze względu na brak możliwości podłączenia mediów. Dodatkowo jest to lokalizacja położona w uciążliwym przemysłowym otoczeniu i pozbawiona infrastruktury, zatem nie spełnia podstawowych kryteriów pod kątem budowy placówki oświatowej.
  1. Zabezpieczenie dla obszaru Polfy (zakres obszaru uwzględniony w ramach programu „Osiedla Warszawy”) terenów pod dodatkowo 3 przedszkola z pojemnością projektową 150 dzieci każde. Minimalna konieczna wielkość działki pod przedszkole to 6 tys. m2.
  1. Zabezpieczenie funkcji oświaty/ochrony zdrowia/pomocy społecznej na części działki 2/7 z obrębu 40612 przy krańcu ul. Ku Rzece, pod budowę żłobka dla rejonu Piekiełka.
  1. Przeznaczenie całości terenu działki 75 z obrębu 4-06-35 wyłącznie pod usługi sportu (US) zgodnie z jej obecnym wykorzystaniem (boisko piłkarskie) oraz zgodnie z wyłożonym do publicznego wglądu projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Trasy Mostu Północnego na odcinku od ulicy Modlińskiej do Trasy Olszynki Grochowskiej.
  1. Nieuwzględnienie zawartego w „Koncepcji programowo – przestrzennej obszarów poprzemysłowych dla terenów Polfy Tarchomin” pomysłu zlokalizowania na terenie działki 75 z obrębu 4-06-35 1-piętrowego budynku od strony ul. Fleminga, jako niezgodnego z wyłożonym do publicznego wglądu projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Trasy Mostu Północnego na odcinku od ulicy Modlińskiej do Trasy Olszynki Grochowskiej, a także niezgodnego z obecnym zagospodarowaniem tego terenu (boisko piłkarskie).
  1. Przeznaczenie całości terenu działki 73/5 z obrębu 4-06-35 wyłącznie pod usługi sportu (US), a także od strony ul Fleminga usługi związane ze sportem oraz istniejące obiekty zaplecza sportowego i urządzenia infrastruktury technicznej, w tym zaopatrzenia w wodę̨ (IW) zgodnie z jej obecnym wykorzystaniem (boisko piłkarskie wraz zapleczem) oraz zgodnie z wyłożonym do publicznego wglądu projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Trasy Mostu Północnego na odcinku od ulicy Modlińskiej do Trasy Olszynki Grochowskiej.
  1. Przeznaczenie całości terenu działki 73/4 z obrębu 4-06-35 wyłącznie pod usługi sportu (US), a także od strony ul. Fleminga usługi związane ze sportem oraz istniejące obiekty zaplecza sportowego i urządzenia infrastruktury technicznej, w tym zaopatrzenia w wodę̨ (IW) zgodnie z jej obecnym wykorzystaniem (boisko piłkarskie wraz zapleczem) oraz zgodnie z wyłożonym do publicznego wglądu projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Trasy Mostu Północnego na odcinku od ulicy Modlińskiej do Trasy Olszynki Grochowskiej.
  1. Nieuwzględnienie zawartego w „Koncepcji programowo – przestrzennej obszarów poprzemysłowych dla terenów Polfy Tarchomin” pomysłu zlokalizowania na terenie działki 73/5 i 73/4 z obrębu 4-06-35 1-piętrowego budynku od strony ul. Liczydło, jako niezgodnego z wyłożonym do publicznego wglądu projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Trasy Mostu Północnego na odcinku od ulicy Modlińskiej do Trasy Olszynki Grochowskiej, a także niezgodnego z obecnym zagospodarowaniem tej części terenu (boisko piłkarskie). Na tym terenie powstało boisko piłkarskie dla dzieci i młodzieży, a wartość inwestycji wyniosła 1 mln złotych.
  1. Przeznaczenie całości terenu działki 73/3 z obrębu 4-06-35 wyłącznie pod usługi sportu (US) oraz istniejące obiekty zaplecza sportowego, zgodnie z jej obecnym wykorzystaniem (boisko piłkarskie wraz z zapleczem) oraz zgodnie z wyłożonym do publicznego wglądu projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Trasy Mostu Północnego na odcinku od ulicy Modlińskiej do Trasy Olszynki Grochowskiej.
  1. Przeznaczenie całości terenu działki 73/2 z obrębu 4-06-35 wyłącznie pod usługi sportu (US) zgodnie z jej obecnym wykorzystaniem (boisko piłkarskie) oraz zgodnie z wyłożonym do publicznego wglądu projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Trasy Mostu Północnego na odcinku od ulicy Modlińskiej do Trasy Olszynki Grochowskiej.
  1. Przeznaczenie całości terenu działki 73/1 z obrębu 4-06-35 wyłącznie pod usługi sportu (US) zgodnie z jej obecnym wykorzystaniem (boisko piłkarskie) oraz zgodnie z wyłożonym do publicznego wglądu projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Trasy Mostu Północnego na odcinku od ulicy Modlińskiej do Trasy Olszynki Grochowskiej.
  • Pozostawienie przystanku Warszawa Choszczówka (PKP Choszczówka) w obecnej lokalizacji przy jednoczesnym powrocie do budowy wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Chlubnej przewidywanym swego czasu w mpzp m.st. Warszawy zatwierdzonego uchwałą Rady m.st. Warszawy nr XXXV/199/92 z 28 września 1992 r., celem uzyskania dodatkowego połączenia komunikacyjnego na północy miasta pomiędzy terenami leżącymi po obu stronach obecnej linii kolejowej oraz wykształcenia dogodnego węzła przesiadkowego. Dla wariantów nr 1 i nr 2 dodatkowy 4-ty tor powinien być zlokalizowany po wschodniej stronie istniejącego torowiska, gdzie już istnieje duża rezerwa terenu pod rozbudowę infrastruktury komunikacyjnej (ciągu ulic: Marywilska – Czołowa – Polnych  Kwiatów  – Piwoniowa  w  przekroju  aż  2×3), zaś perony przystanku osobowego Warszawa Choszczówka powinny być jednokrawędziowe, zwłaszcza że standardy techniczne PKP PLK S.A. precyzują, że w przypadku linii dostosowanych do prędkości 160 km/h i większych należy stosować już tylko perony jednokrawędziowe. Perony jednokrawędziowe zajmują również mniej terenu, co pozwoli ograniczyć wywłaszczenia mieszkańców z nieruchomości położonych przy przebudowywanej linii kolejowej. Zatem dzięki zastosowaniu peronów jednokrawędziowych zmniejszy się ingerencja w tereny będącą własnością osób prywatnych.
  • Pozostawienie przystanku Warszawa Żerań (PKP Żerań) w obecnej lokalizacji, gdyż obecnie ten przystanek jest położony po stronie istniejących i rozbudowujących się osiedli mieszkaniowych w rejonie ulicy Marywilskiej, z którymi jest połączony w sposób ciągły infrastrukturą pieszą. Analogicznie wygląda sytuacja z osiedlami położonymi przy ulicach Płochocińskiej, Krzyżówki i Kowalczyka, gdzie po stronie przystanku Warszawa Żerań istnieje infrastruktura piesza, brak jest jej natomiast po stronie przeciwnej, gdzie miałby być przeniesiony przystanek. Jednocześnie w trwających oraz poprzednich konsultacjach mieszkańcy sygnalizowali potrzebę zwiększenia dostępności przystanku, nie zaś zmiany jego lokalizacji. Jako działania w kierunku poprawy dostępności były wskazywane dwa kluczowe obszary, w postaci budowy wind przy wejściu na przystanek Warszawa Żerań od strony ulic Płochocińskiej i Marywilskiej (główne wejście na przystanek) oraz wybudowanie drugiego wejścia na przystanek od strony ulicy Miętowej. Jednocześnie, o czym poinformowało PKP PLK S.A. pismem znak IBZ2.060.5.48.2021.b z dnia 8 czerwca br., obecnie jest w przygotowaniu procedura przetargowa w ramach zadania pn. „Zabudowa dźwigu osobowego na przystanku osobowym Warszawa Żerań” przewidzianego do realizacji w ramach projektu pn. „Przebudowa infrastruktury obsługi podróżnych na stacjach i przystankach, etap II”, obejmującego dostosowanie przystanku Warszawa Żerań do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się m.in. poprzez modernizację dróg dojścia do peronu polegającą na zabudowie windy. Zgodnie z przedstawionymi informacjami, realizacja ww. zadania jest planowana na 2022 r. Pozwoli to na znaczną poprawę dostępności przystanku bez ponoszenia znacznych kosztów związanych z jego relokacją.
  • Wykreślenie ze Studium Traktu Nadwiślańskiego na odcinku od Myśliborskiej do Kanału Żerańskiego i Trasy Toruńskiej, jako niemożliwego do realizacji ze względu na kolizje oraz brak możliwości połączenia z ul. Jagiellońską. W ramach zmiany przebiegu Traktu Nadwiślańskiego konieczne jest także zastąpienie go na odcinku od Trasy Mostu Północnego do Myśliborskiej drogą lokalną, biegnącą wzdłuż planowanej linii tramwajowej.
  • Przeznaczenie działki nr 14/18 z obrębu 40702 na usługi sportu (US) oraz działki 14/147 z obrębu 40702 na zieleń publiczną (ZP) w celu zapewnienia rezerwy pod usługi społeczne, w związku ze wstrzymaniem prac nad MPZP w wyniku wydania decyzji o warunkach zabudowy sprzecznych ze Studium (wg. informacji z BAiPP).
  • Wyłączenie całego obszaru Żerania (wg. MSI) z lokalizowania zabudowy śródmiejskiej w formie „centrów lokalnych” i „centrów dzielnic”- zgodnie z rozstrzygnięciem uwagi w tym zakresie w ramach wyłożenia projektu zmian w Studium dotyczącego zabudowy śródmiejskiej. Oba dokumenty muszą być ze sobą zgodne, zatem konieczne jest utrzymanie tego zapisu.
  • Budowę szkoły podstawowej w rejonie ul. Siecznej oraz zabezpieczenie pod usługi oświaty działki 3/77 z obrębu 41638.
  • Budowę szkoły podstawowej na Kępie Tarchomińskiej oraz zabezpieczenie działek nr 13/1, 13/2 i 13/3 z obrębu 40127 pod usługi oświaty.
  • Uwzględnienie w opracowaniu planowanych szkół, m.in. SP przy Verdiego (dz. 14 obręb 41613).
  • Utworzenie Parku Lewandowskiego (ul. Kartograficzna/ul. Geometryczna, działka nr 3/114 z obrębu 41638) oraz zabezpieczenie jej na teren zielony, rekreacyjny, sportowy, wyłączony z zabudowy mieszkaniowej, zakaz lokalizowania usług uciążliwych, w tym składowania, magazynowania i przetwarzania odpadów.
  • Utworzenie terenu rekreacyjnego przy ul. Ruskowy Bród (działka nr 55/5 z obrębu 41613) oraz zabezpieczenie jej na teren zielony, wyłączony z zabudowy mieszkaniowej, zakaz lokalizowania usług uciążliwych, w tym składowania, magazynowania i przetwarzania odpadów.
  • Utworzenie Parku na Brzezinach (działka nr 33 z obrębu 40706) oraz zabezpieczenie jej na teren zielony, wyłączony z zabudowy mieszkaniowej, zakaz lokalizowania usług uciążliwych, w tym składowania, magazynowania i przetwarzania odpadów.
  • Utworzenie terenów zieleni, miniparków na działkach: 9/1 obręb 40706 i 9/2 obręb 40707, wyłączony z zabudowy mieszkaniowej, zakaz lokalizowania usług uciążliwych, w tym składowania, magazynowania i przetwarzania odpadów.
  • Przeznaczenie działek: 42 obręb 41622, 38 obręb 41621, 7/1 obręb 41628, 13 obręb 40623 na teren zielony, wyłączony z zabudowy mieszkaniowej, zakaz lokalizowania usług uciążliwych, w tym składowania, magazynowania i przetwarzania odpadów.
  • Utworzenie terenów zieleni wzdłuż rzeki Długiej, Kanału Żerańskiego, wału Wiślanego – tereny wyłączone z zabudowy mieszkaniowej, zakaz lokalizowania usług uciążliwych, w tym składowania, magazynowania i przetwarzania odpadów.
  • Utworzenie terenu zieleni, mini parku przy ul. Dzikiej Kaczki (działka: 50 obręb: 40104), wyłączony z zabudowy mieszkaniowej, zakaz lokalizowania usług uciążliwych, w tym składowania, magazynowania i przetwarzania odpadów.
  • Objęcie obszaru w rejonie ulic Zarzecze, Konwaliowa, Delfina, Gołdapska miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz wykluczenie usług uciążliwych.
  • Utworzenie Parku Buków (ul. Przyrzecze, działka: 52 obręb 40125) jako teren zielony, wyłączony z zabudowy mieszkaniowej, zakaz lokalizowania usług uciążliwych, w tym składowania, magazynowania i przetwarzania odpadów.
  • Utworzenie Parku Odkryta (ul. Odkryta/Grzymalitów, działki: 7, 4/2, 3, 2/2, 4/1 obręb 40118) jako teren zielony, rekreacyjny, sportowy, wyłączony z zabudowy mieszkaniowej, zakaz lokalizowania usług uciążliwych, w tym składowania, magazynowania i przetwarzania odpadów.
  • Utworzenie terenu zielonego, mini parku na działkach przy ul. Dzierzgońskiej (działki: 29/17, 29/19 obręb: 40107) – wyłączony z zabudowy mieszkaniowej, zakaz lokalizowania usług uciążliwych, w tym składowania, magazynowania i przetwarzania odpadów.
  • Utworzenie terenu zieleni i rekreacji w kwadracie Światowida/Stefanika/Odkryta/Książkowa (działki 228/1, 211, 209 obręb 40122), wyłączonego z zabudowy mieszkaniowej, z zakazem lokalizowania usług uciążliwych, w tym składowania, magazynowania i przetwarzania odpadów.
  • Zaktualizowanie opracowania o istniejący cmentarz w rejonie ul. Kroczewskiej (przy obecnym cmentarzu w Markach) wraz z analizą jego rozbudowy.
  • Przeznaczenie obszaru Białołęki Dworskiej i Dąbrówki Grzybowskiej pod zabudowę jednorodzinną z maksymalną wysokością do 9 metrów, z maksymalnym współczynnikiem intensywności zabudowy do 0,35 oraz zachowanie istniejących terenów leśnych, zakaz lokalizowania usług uciążliwych, w tym składowania, magazynowania i przetwarzania odpadów.
  • Pozostawienie przeznaczenia działki nr 29/2 z obrębu 41625 przy ul. Ostródzkiej pod usługi sportu – planowana budowa basenu wraz z terenem rekreacyjnym.
  • Przeznaczenie działki nr 36/1 z obrębu 41613 przy ul. Ruskowy Bród na usługi sportu.
  • Przeznaczenie działki nr 36/2 z obrębu 41613 przy ul. Ruskowy Bród na tereny zielone, wyłączony z zabudowy mieszkaniowej, zakaz lokalizowania usług uciążliwych, w tym składowania, magazynowania i przetwarzania odpadów.
  • Utrzymanie obecnego przeznaczenia (ogródki działkowe, tereny zieleni) dla ogródków działkowych przy ulicach Delfina (działka 2/7 z obrębu 40612 – z wyłączeniem rezerwy terenu pod budowę żłobka), Orneckiej, Cieślewskich i Milenijnej.
  • Budowę linii tramwajowej w Trasie Olszynki Grochowskiej i Trasie Mostu Północnego.
  • Budowę linii tramwajowej wzdłuż Modlińskiej, w tym zabezpieczenie rezerwy terenu dla korytarza Familijna-Myśliborska.
  • Budowę linii tramwajowej wzdłuż Płochocińskiej.
  • Aktualizację opracowania o nowe pętle autobusowe, tj. pętla Chudoby, planowana pętla Lewandów, Verdiego, Kępa Tarchomińska.
  • Obniżenie kategorii TOG w celu budowy wydolnej siatki dróg pozwalającej na włączenie się w Trasę Olszynki Grochowskiej ruchu lokalnego.
  • Ustanowienie ulic Nowo-Białołęckiej i Nowo-Kowalskiego o kategorii drogi zbiorczej (Z).
  • Obniżenie kategorii Trasy Mostu Północnego od ul. Modlińskiej do granic miasta w celu budowy wydolnej siatki dróg pozwalającej na włączenie się w Trasę Mostu Północnego ruchu lokalnego.
  • Ustanowienie ulicy Mehoffera-Bis o kategorii drogi zbiorczej (Z).
  • Budowa ul. Familijnej jako przedłużenia ul. Płochocińskiej do ul. Myśliborskiej wraz z linią tramwajową.
  • Wyznaczenie przedłużenia ul. Kobiałka przez skrzyżowanie z ul. Płochocińską do ul. Szamocin, tak aby wytworzyć ciąg ulic: Kobiałka – Szamocin – Wałuszewska – Bohaterów – Klasyków o kategorii drogi (Z).
  • Rezygnacja z przedłużenia ulicy Kowalczyka i budowy dogi 10 KD-D, na rzecz utworzenia w tym miejscu ciągu pieszo-rowerowego oraz przeznaczenie kładki, mającej biec przez Kanał Żerański na wysokości ul. Kowalczyka (przez działki 11/1 z obrębu 40610, 23 i 31 z obrębu 40611), wyłącznie dla ruchu pieszo-rowerowego.
  • Uwzględnienie możliwości przebicia nasypu ul. Modlińskiej na wysokości ul. Zarzecze w celu połączenia ul. Zarzecze z ul. 11KD-D.
  • Uwzględnienie możliwości budowy wiaduktu drogowego nad linią kolejową nr 9 w ciągu ul. Chlubnej w celu wytworzenia ciągu ulic: Aluzyjna – droga techniczna do Czajki – Chlubna – Widna (i dalej na terenie gminy Nieporęt: Żywiczna – Jasnodworska do DW 633).
  • W celu poprawy bezpieczeństwa, uwzględnienie budowy ronda na skrzyżowaniu Sprawnej/Dzierzgońskiej/Odkrytej, a także na skrzyżowaniu Klasyków/Krokwi.

fot. architektura.um.warszawa.pl