Niniejsze uwagi dotyczą przede wszystkim istniejącego przebiegu i kształtu linii kolejowej nr 9 na odc.: Warszawa Wschodnia – Warszawa Choszczówka, z uwagi na brak możliwości wyboru tego ciągu linii kolejowej w oknie wyboru linii powyżej:
1. Pododcinek Warszawa Wschodnia – Warszawa Praga: brak uwag
2. Pododcinek Warszawa Praga – Warszawa Toruńska: należy przewidzieć oddzielne torowisko 2-torowe dla pociągów dalekobieżnych niezatrzymujących się na przystanku osobowym PKP Warszawa Toruńska. Na wysokości przystanku Warszawa Toruńska torowisko to powinno być zlokalizowane po zachodniej stronie istniejącego peronu przystanku.
3. Pododcinek Warszawa Toruńska – Warszawa Żerań: należy przewidzieć oddzielne, równoległe do istniejących torów przenoszących ruch pociągów pasażerskich torowisko 2-torowe dla pociągów dalekobieżnych, z przekroczeniem kanału żerańskiego po zachodniej stronie istniejącego przystanku Warszawa Żerań poprzez wyremontowanie obecnych wiaduktów kolejowych dla ruchu towarowego nad kanałem żerańskim. Przy przebudowie ww. wiaduktów należy odsunąć północne przyczółki wiaduktów kolejowych dla ruchu towarowego o ok. 10 m na północ od ul. Płochocińskiej w celu umożliwienia pełnej rozbudowy ul. Płochocińskiej do przekroju 2×2 niewykluczającego lokalizacji w tym ciągu torowiska tramwajowego wraz z przystankami w rejonie przystanku PKP Żerań.
4. Przystanek osobowy PKP Warszawa Żerań: należy dobudować dojście do ww. przystanku od strony ul. Miętowej (drugie wejście na przystanek PKP Żerań od północnej strony).
5. Pododcinek Warszawa Żerań – Warszawa Płudy: istniejący przekrój 3-torowy trzeba rozbudować do przekroju 4-torowego oraz należy przewidzieć odgałęzienie torowiska od torów dla ruchu kolejowego pasażerskiego podmiejskiego tuż za przystankiem PKP Żerań w kierunku obecnych terenów zajmowanych przez Polfę Tarchomin i dalej do linii WN 220 kV, aby następnie wzdłuż jej przebiegu poprowadzić torowisko w kierunku Tarchomina i Nowodworów, aby zapewnić dla tego kilkudziesięciotysięcznego osiedla nowy szynowy korytarz transportowy o wysokiej zdolności przewożenia pasażerów. Jednocześnie należy zachować istniejące odgałęzienie od linii kolejowej w kierunku terenów poprzemysłowych przy ul. Marywilskiej.
Ponadto należy przewidzieć połączenie ul. Szynowej z ul. Wiktorii Kaweckiej w postaci przejścia tunelowego dla pieszych wraz z drogą dla rowerzystów, aby scalić obecnie pofragmentowane linią kolejową nr 9 tereny dzielnicy Białołęka m.st Warszawy.
6. Pododcinek Warszawa Płudy – Warszawa Choszczówka: istniejący przekrój 3-torowy trzeba rozbudować do przekroju 4-torowego oraz należy przewidzieć połączenie ul. Kiersnowskiego z ul. Piskląt w postaci przejścia tunelowego dla pieszych wraz z drogą dla rowerzystów, aby scalić obecnie pofragmentowane linią kolejową nr 9 tereny dzielnicy Białołęka m.st Warszawy.
Ponadto należy w starym śladzie ul. Mehoffera przewidzieć połączenie obu fragmentów ul. Mehoffera w postaci przejścia tunelowego dla pieszych wraz z drogą dla rowerzystów, aby scalić obecnie pofragmentowane linią kolejową nr 9 tereny dzielnicy Białołęka m.st Warszawy, zachowując przy tym istniejący przepust dla zwierząt po północnej stronie ul. Mehoffera.
Biorąc pod uwagę kierunki rozwoju układu drogowo-ulicznego m.st. Warszawy konieczna jest też rozbudowa istniejącego wiaduktu drogowego w ciągu ul. M. Jeżowskiego o przystanki autobusowe zlokalizowane na wiadukcie (tak jak na wiadukcie przy PKP Warszawa Płudy).
7. Przystanek osobowy Warszawa Choszczówka: przy obecnym peronie przystanku Warszawa Choszczówka należy przewidzieć teren niezbędny pod lokalizację parkingu PiJ.
Prócz wyżej wymienionych uwag należy przebudowę linii kolejowej nr 9 na opisywanym odcinku prowadzić w sposób w pełni zgodny z przepisami ochrony środowiska, a zwłaszcza w zakresie ochrony przed hałasem poprzez dobudowanie brakujących ekranów dźwiękochłonnych wzdłuż obecnego przebiegu linii kolejowej i na wiadukcie drogowym w ciągu ul. M. Jeżowskiego (południowa strona wiaduktu).
Link do złożonego formularza: https://bit.ly/3aIHswX