Konsultacje społeczne ws. rozbudowy linii kolejowej na Białołęce [UWAGI]

Zachęcamy do składania uwag w ramach trwających konsultacji „Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne/Świercze)”.

Ankieta do składania uwag oraz szczegółowa dokumentacja jest dostępna na stronie firmy Databout, która organizuje konsultacje społeczne na rzecz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Uwagi można składać do 4 kwietnia, również za pośrednictwem adresu: ankieta@databout.pl

Mając na względzie istotny interes społeczny, składamy niniejsze uwagi w ramach trwających konsultacji społecznych dla zadania „Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne/Świercze)”:

Do wariantów przebiegających w śladzie obecnej linii kolejowej (odcinek Warszawa Żerań – Warszawa Choszczówka) zgłaszamy konieczność przeanalizowania pozostawienia przystanku osobowego Warszawa Choszczówka w obecnej lokalizacji przy jednoczesnym powrocie do budowy wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Chlubnej przewidywanym swego czasu w mpzp m.st. Warszawy zatwierdzonym uchwałą Rady m.st. Warszawy nr XXXV/199/92 z 28 września 1992 r., celem uzyskania dodatkowego połączenia komunikacyjnego na północy miasta pomiędzy terenami leżącymi po obu stronach obecnej  linii  kolejowej oraz wykształcenia dogodnego węzła przesiadkowego.

Rozwiązanie to pod względem ekonomicznym z powodzeniem może konkurować z zamierzeniem polegającym na przeniesieniu przystanku osobowego Warszawa Choszczówka  w rejon wiaduktu w ciągu ul. Jeżowskiego powodującym konieczność całkowitej  przebudowy wspomnianego wiaduktu w celu wykonania takiego węzła przesiadkowego. Wiadukt w ciągu ul. Jeżowskiego nie ma parametrów pozwalających zlokalizować na nim np. przystanki autobusowe, nie posiada także schodów prowadzących na ul. Zawiślańską/Piwoniową i jest zbyt wąski, aby zlokalizować na nim chodnik po północnej  stronie  ul. Jeżowskiego. Podsumowując, wiadukt ten musi być w zasadzie wyburzony i postawiony od nowa, aby w jego rejonie mógł powstać dogodny węzeł przesiadkowy.

Dodatkowo zgłaszamy, iż czwarty tor powinien być zlokalizowany po wschodniej stronie istniejącego torowiska, gdzie już istnieje duża rezerwa terenu pod rozbudowę infrastruktury komunikacyjnej (ciągu ulic: Marywilska – Czołowa – Polnych Kwiatów – Piwoniowa w  przekroju aż 2×3, mocno przewymiarowanym od przyszłej Trasy Mostu Północnego w kierunku północnym), zaś perony przystanku osobowego Warszawa Choszczówka powinny być jednokrawędziowe, zwłaszcza że standardy techniczne PKP PLK  S.A  precyzują, że w przypadku linii dostosowanych do prędkości 160 km/h i większych (a taka prędkość będzie dopuszczona dla torów, którymi po przebudowie będzie odbywał się ruch ponadregionalny) należy stosować już tylko perony jednokrawędziowe. Perony jednokrawędziowe zajmują również mniej terenu, co nie jest bez znaczenia dla ewentualnych wywłaszczeń nieruchomości położonych przy przebudowywanej  linii  kolejowej. Podsumowując, dzięki  zastosowaniu peronów jednokrawędziowych zmniejszy się ingerencja w tereny będące własnością Mieszkańców.

Dodatkowo przy przebudowie linii kolejowej na poszczególnych pododcinkach należy:

Pododcinek Warszawa Praga – Warszawa Toruńska: Należy przewidzieć oddzielne torowisko 2-torowe dla pociągów dalekobieżnych nie zatrzymujących się na przystanku osobowym PKP Warszawa Toruńska. Na wysokości  przystanku Warszawa Toruńska torowisko to powinno być zlokalizowane po zachodniej  stronie istniejącego peronu przystanku.

Przystanek osobowy PKP Warszawa Toruńska: należy zapewnić infrastrukturę dedykowaną osobom niepełnosprawnym oraz o ograniczonej mobilności, a także rodzicom z wózkami dziecięcymi (np. pochylnie). Obecne windy całkowicie nie sprawdzają się ze względu na częste awarie.

Pododcinek Warszawa Toruńska – Warszawa Żerań: Należy przewidzieć oddzielne, równoległe do istniejących torów przenoszących ruch pociągów pasażerskich torowisko 2-torowe dla pociągów dalekobieżnych, z przekroczeniem Kanału Żerańskiego po zachodniej stronie istniejącego przystanku Warszawa Żerań poprzez  wyremontowanie obecnych wiaduktów kolejowych dla ruchu towarowego nad Kanałem Żerańskim. Przy przebudowie ww. wiaduktów należy odsunąć północne przyczółki wiaduktów kolejowych dla ruchu towarowego o ok. 20 m na północ od ul. Płochocińskiej w celu umożliwienia pełnej rozbudowy ul. Płochocińskiej do przekroju 2×2 niewykluczającego lokalizacji w tym ciągu torowiska tramwajowego wraz z przystankami w rejonie przystanku PKP Żerań.

Przystanek osobowy PKP Warszawa Żerań

– Konieczne jest pełne rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych i lokalnych, aby było możliwe zwiększenie efektywności komunikacji z tego przystanku poprzez wyższą częstotliwość pociągów SKM i KM.

– Wejście na przystanek od strony ul. Miętowej powinno uwzględniać zarówno możliwość wejścia od strony ciągu ul. Miętowej, jak i od P+R Żerań, aby zwiększyć dostępność przystanku.

– Wejście na przystanek od strony ulicy Miętowej i P+R Żerań, prowadzące od niego nowe wejścia na perony i przejście pod torami należy bezwzględnie wyposażyć w pochylnie, windy lub inne rozwiązania umożliwiające dostęp rodzicom z wózkami dziecięcymi, osobom niepełnosprawnym oraz o ograniczonej mobilności, a także w tzw. szyny rowerowe na schodach.

– Nowe wejścia na przystanek od strony węzła Marywilska/Płochocińska należy bezwzględnie wyposażyć w pochylnie, windy lub inne rozwiązania umożliwiające dostęp rodzicom z wózkami dziecięcymi, osobom niepełnosprawnym oraz o ograniczonej mobilności, a także w tzw. szyny rowerowe na schodach.

– Ze względu na zwiększenie liczby pociągów oraz ich prędkości (w tym szczególnie dalekobieżnych) na całym odcinku od Kanału Żerańskiego do rezerwy pod nowy przystanek Trasa Mostu Północnego należy zastosować zabezpieczenie akustyczne w formie ekranów.

– Aby uniknąć drgań przenoszących się przez ekrany akustyczne, konieczne jest ich zrealizowanie w technologii eliminującej drgania (tak jak np. w dzielnicach Rembertów i Ursus), a także umożliwiającej posadzenie na nich roślin, w tym bluszczu, aby w sposób bardziej estetyczny wpisać je w otoczenie oraz zwiększyć ilość zieleni – w tym pochłaniającej zanieczyszczenia powietrza.

– Kształt przebudowy torowiska oraz infrastruktury kolejowej bezwzględnie powinien zostać skonsultowany ze spółką Tramwaje Warszawskie, aby umożliwić realizację inwestycji tramwaju wzdłuż ulicy Płochocińskiej.

Pododcinek Warszawa Żerań – Warszawa Płudy

– Istniejący przekrój 3-torowy trzeba rozbudować do przekroju 4-torowego oraz należy przewidzieć odgałęzienie torowiska od torów dla ruchu kolejowego pasażerskiego podmiejskiego tuż za przystankiem PKP Żerań w kierunku obecnych terenów zajmowanych przez Polfę Tarchomin i dalej do linii WN 220 kV, aby następnie wzdłuż jej przebiegu  poprowadzić torowisko w kierunku Tarchomina  i Nowodworów, zapewniając dla tego kilkudziesięciotysięcznego  osiedla nowy szynowy korytarz transportowy o wysokiej  zdolności przewożenia pasażerów. 

– Jednocześnie należy zachować istniejące odgałęzienie od linii kolejowej w kierunku terenów poprzemysłowych przy ul. Marywilskiej niezależnie od tego, czy zostanie on wykorzystany w celu budowy torowiska dużej prędkości.

– Dodatkowo należy przewidzieć połączenie ul. Szynowej z ul. Wiktorii Kaweckiej w postaci przejścia tunelowego dla pieszych wraz z drogą dla rowerzystów, aby scalić obecnie pofragmentowane linią kolejową nr 9 tereny dzielnicy Białołęka m.st Warszawy.

– Kształt przebudowy torowiska w rejonie ul. Szynowej bezwzględnie powinien zostać skonsultowany ze Stołecznym Zarządem Rozbudowy Miasta, który w ramach zadania „Poprawa układu drogowego w Dzielnicy Białołęka” realizuje projekt przebudowy ciągu ulic Szynowej i Kołacińskiej.

– Ze względu na zwiększenie liczby pociągów oraz ich prędkości (w tym szczególnie dalekobieżnych) na całym odcinku biegnącym wzdłuż zabudowy mieszkaniowej należy uzupełnić zabezpieczenie akustyczne w formie ekranów.

– Aby uniknąć drgań przenoszących się przez ekrany akustyczne, konieczne jest ich zrealizowanie w technologii eliminującej drgania (tak jak np. w dzielnicach Rembertów i Ursus), a także umożliwiającej posadzenie na nich roślin, w tym bluszczu, aby w sposób bardziej estetyczny wpisać je w otoczenie oraz zwiększyć ilość zieleni – w tym pochłaniającej zanieczyszczenia powietrza.

Przystanek osobowy PKP Warszawa Płudy

– Przy obecnym przystanku Warszawa Płudy należy przewidzieć teren niezbędny pod lokalizację parkingu P+R oraz uzgodnić zasady jego realizacji z m.st. Warszawą, 

– Sam wiadukt, który przy rozbudowie torowiska będzie lekko modernizowany, zamiast wind należy wyposażyć w pochylnie oraz infrastrukturę dedykowaną osobom niepełnosprawnym oraz o ograniczonej mobilności, a także rodzicom z wózkami dziecięcymi. Obecne windy całkowicie nie sprawdzają się ze względu na częste awarie.

Pododcinek Warszawa Płudy – Warszawa Choszczówka

– Istniejący przekrój 3-torowy trzeba rozbudować do przekroju 4-torowego (4-ty tor po wschodniej stronie) oraz należy przewidzieć połączenie ul. Kiersnowskiego z ul. Piskląt w postaci przejścia tunelowego dla pieszych wraz z drogą dla rowerzystów, aby scalić obecnie pofragmentowane linią kolejową nr 9 tereny dzielnicy Białołęka m.st Warszawy. 

– Dodatkowo należy w starym śladzie ul. Mehoffera przewidzieć połączenie obu fragmentów ul. Mehoffera w postaci przejścia tunelowego dla pieszych wraz z drogą dla rowerzystów, aby scalić  obecnie pofragmentowane  linią kolejową  nr  9  tereny  dzielnicy  Białołęka  m.st Warszawy, zachowując przy tym istniejący przepust dla zwierząt po północnej stronie ul. Mehoffera. 

– Ze względu na zwiększenie liczby pociągów oraz ich prędkości (w tym szczególnie dalekobieżnych) należy zastosować zabezpieczenie akustyczne poprzez dobudowanie brakujących ekranów dźwiękochłonnych wzdłuż obecnego przebiegu linii kolejowej i na  wiadukcie drogowym w ciągu ul.  M. Jeżowskiego (południowa strona wiaduktu).

– Aby uniknąć drgań przenoszących się przez ekrany akustyczne, konieczne jest ich zrealizowanie w technologii eliminującej drgania (tak jak np. w dzielnicach Rembertów i Ursus), a także umożliwiającej posadzenie na nich roślin, w tym bluszczu, aby w sposób bardziej estetyczny wpisać je w otoczenie oraz zwiększyć ilość zieleni – w tym pochłaniającej zanieczyszczenia powietrza.

– W zakresie ul. Zawiślańskiej, kluczowe jest umożliwienie budowy chodnika wzdłuż ulicy, zgodnie z planowaną inwestycją miejską – do tej pory niemożliwą do realizacji ze względu na planowaną rozbudowę torów i odległość od nich.

Przystanek osobowy PKP Warszawa Choszczówka:

– W przypadku lokalizacji przystanku osobowego Warszawa Choszczówka w rejonie wiaduktu w ul. Jeżowskiego, konieczna jest wówczas rozbudowa istniejącego wiaduktu drogowego w ciągu ul. M. Jeżowskiego o przystanki autobusowe zlokalizowane na wiadukcie (tak jak na wiadukcie przy PKP Warszawa Płudy), obustronny chodnik z drogą rowerową oraz pochylnie ze schodami prowadzącymi na poziom terenu.

– Wejścia na przystanek należy bezwzględnie wyposażyć w pochylnie lub inne rozwiązania umożliwiające dostęp rodzicom z wózkami dziecięcymi, osobom niepełnosprawnym oraz o ograniczonej mobilności, a także w tzw. szyny rowerowe na schodach.

– Przy  obecnym  peronie  przystanku osobowego Warszawa Choszczówka należy przewidzieć teren niezbędny pod lokalizację parkingu P+R.