Pakiet oświatowy dla Białołęki

Stale rosnąca liczba Mieszkańców naszej Dzielnicy wiąże się z rosnącymi potrzebami w zakresie oświaty. Nowo oddawane placówki szkolne natychmiastowo osiągają limit przyjęć.  Z tego powodu wynajęto nowo wybudowany budynek w sąsiedztwie szkoły przy ul. Głębockiej na potrzeby nowego oddziału.  W marcu 2021 urząd dzielnicy podpisał umowę na wykonanie dokumentacji projektowej z pracownią architekta Piotra Bujnowskiego, autora zwycięskiej pracy w konkursie na budynek szkoły przy ul. Świderskiej. Urząd uzyskał również pozwolenie na budowę placówki i zabezpieczył środki finansowe. Zarząd Dzielnicy Białołęka oczekuje również na decyzję Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w sprawie nieodpłatnego przekazania działki przy ul. Kartograficznej w celu budowy szkoły podstawowej. Rozbudowywana jest najstarsza placówka oświatowa w dzielnicy – SP257 przy ul. Podróżniczej.

Mimo zaangażowania ogromnych środków finansowych widzimy konieczność realizacji kolejnych inwestycji w zakresie oświaty:

  • Zabezpieczenie środków na budowę szkoły podstawowej na Kępie Tarchomińskiej wraz z układem drogowym

Według danych Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, opierających się na danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz meldunkowych, w latach 2005-2019 w rejonie MSI Nowodwory (w skład którego wchodzi również obszar Kępy Tarchomińskiej) przybyło blisko 20 tysięcy mieszkańców. Biorąc pod uwagę dynamikę zabudowy deweloperskiej w tym rejonie, ten przyrost z pewnością się utrzyma, co wymaga zapewnienia nowej placówki oświatowej.

  • Zabezpieczenie środków na rozbudowę szkoły podstawowej 110 poprzez adaptację budynku po domu dziecka przy ul. Bohaterów

Obecnie w szkole uczy się 420 uczniów, przy projektowanej pojemności budynku dla 300 uczniów. Dlatego też już od kilku lat rodzice, społeczność szkoły, radni oraz władze dzielnicy zabiegają o pozyskanie środków na jej rozbudowę i poprawę warunków nauczania. W 2018 r. został złożony wniosek o blisko 10 mln zł na budowę nowych sal lekcyjnych, modernizację kuchni, stołówki oraz budowę sali gimnastycznej. Obecnie dostępność budynku po domu dziecka daje możliwość poprawy warunków lokalowych szkoły.

  • Porozumienie pomiędzy m.st. Warszawą i KOWR, aby pozyskać teren pod szkołę i park w rejonie ul. Siecznej, a następnie zabezpieczenie środków na tę inwestycję.

Szkoła 365 przy ul. Głębockiej nie bez powodu jest określana największą podstawówką w Polsce. Uczy się w niej blisko 1600 dzieci, obecnie w dwóch filiach, co częściowo poprawiło warunki lokalowe. Równocześnie w tym rejonie nadal są realizowane kolejne inwestycje deweloperskie, co oznacza systematyczny przyrost liczby mieszkańców. Według danych BAiPP, w latach 2005-2019 wyniósł on blisko 27 tysięcy mieszkańców (dla obszarów MSI Grodzisk i Brzeziny).  Według obecnych danych, trwające budowy budynków lub posiadające pozwolenia na budowę osiedla w tym rejonie to kolejnych ponad 1700 mieszkań. Wymaga to budowy kolejnej placówki oświatowej wraz z terenem rekreacyjno-sportowym. Jej realizację warunkuje pozyskanie terenu od KOWR, co z kolei wymaga porozumienia m.st. Warszawy z tą jednostką (w kompetencjach Biura Mienia).

  • Pozyskanie środków na budowę szkoły podstawowej na Żeraniu oraz rozpoczęcie prac przygotowawczych związanych z realizacją konkursu architektonicznego.

Na obszarze, objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego rejonu ulic Morelowej i Kowalczyka, brak jest rezerwy pod budowę zespołu szkolno-przedszkolnego. Jednocześnie dopuszcza on intensywną zabudowę wielorodzinną. Tylko w kwartale pomiędzy ulicami Modlińską, Płochocińską i Kanałem Żerańskim zostało już oddanych do użytkowania lub obecnie powstaje ok. 4 000 nowych mieszkań, co w połączeniu z istniejącą, starszą zabudową daje ponad 6 000 mieszkań. Według opracowań BAiPP, oznacza to docelowo przynajmniej 14 000 mieszkańców i ponad 2 200 dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym, a co za tym idzie – wymaga budowy takiej placówki. Obecnie jedynym dostępnym terenem, gdzie mogłaby ona powstać, są działki przy ul. Spedycyjnej.

  • Zabezpieczenie środków na rozbudowę szkoły podstawowej 231 przy ul. Juranda ze Spychowa.

Obecnie jest to jedna z najbardziej przepełnionych szkół podstawowych na Białołęce. W budynku przeznaczonym dla 400 uczniów, uczy się ich blisko 800. Dlatego też konieczna jest poprawa warunków lokalowych, np. z wykorzystaniem technologii modułowej. Rozbudowa szkoły jest tym pilniejsza, iż również w tym rejonie Białołęki jest realizowana intensywna zabudowa mieszkaniowa. Na dotychczas rolnych i przemysłowych terenach powstają kolejne osiedla, co wymaga zapewnienia infrastruktury oświatowej.

  • Zabezpieczenie środków na modernizację sali gimnastycznej szkoły podstawowej nr 112 przy
    ul. Zaułek.

Obecnie sala gimnastyczna to kontener z przeciekającym dachem i nierówną nawierzchnią. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków do aktywności sportowych konieczna jest budowa nowej sali gimnastycznej, dzięki której możliwe będzie prowadzenie zajęć sportowych przewidzianych programowo.

  • Zabezpieczenie środków na remont i rozbudowę szkoły podstawowej 344 przy ul. Erazma z Zakroczymia.

Placówka istniejąca od 1994 r. wymaga remontu wewnątrz budynku (sale szkolne, szatnie, rozbudowa sieci internetowej na terenie placówki, która jest teraz niewydolna – wymieniona została w ostatnich latach jedynie stolarka okienna i dostosowano ppoż do przepisów). Ponadto, zasadnym jest rozbudowa powierzchni stołówki i jej nadbudowa o 2 piętra z przeznaczeniem na dodatkowe sale lekcyjne, w liczbie przynajmniej 4. Ze względu na ilość uczęszczających uczniów, jak i warunki infrastrukturalne wewnątrz szkoły, konieczna jest ich poprawa.

  • Utworzenie szkoły średniej w południowej części dzielnicy.

Liceum w zachodniej części dzielnicy Białołęka przy liczbie uczniów opuszczających co roku mury szkół podstawowych w tej części dzielnicy (średnio ok. 1 000 rocznie) to zdecydowanie zbyt mało na potrzeby takiej dzielnicy jak Białołęka. Brak innej szkoły średniej w rejonie Żerania i Tarchomina wymusza na uczniach dalekie dojazdy do szkół w innych dzielnicach co sprawia, że przy 7-8 godzinnym planie lekcji w ciągu dnia (6-7 godzin „zegarowych”), faktyczny czas nauki wydłuża się o kolejne 1,5-2 godz. dziennie z uwagi na konieczność dojazdu i powrotu. Młodzi ludzie są przez to przemęczeni, mają też dużo mniej czasu na zajęcia dodatkowe, niż ich rówieśnicy z innych dzielnic miasta, np. Bielan. Równocześnie z koniecznością budowy zespołu szkolno-przedszkolnego przy ul. Spedycyjnej, konieczne i celowe jest także utworzenie liceum np. w planowanej placówce oświatowej na terenach Polfy (w rejonie skrzyżowania ul. Modlińskiej i Płochocińskiej).

  • Utworzenie szkoły specjalnej na terenie Białołęki.

Odpowiadając na potrzeby ponad 150-tysięcznej dzielnicy, celowe i konieczne jest również utworzenie na Białołęce szkoły specjalnej. Jest to od wielu lat postulowane przez rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Placówka, przeznaczona dla dzieci z niepełnosprawnościami, powinna obejmować także oddział przedszkolny, aby zapewnić indywidualne podejście i fachową opiekę dla dzieci w różnym wieku.

  • Zabezpieczenie środków na budowę żłobka przy ul. Ku Rzece.

Inwestycja jest na etapie przygotowywania dokumentacji, jednak nie ma zabezpieczonego pełnego finansowania, dlatego też konieczne jest uzupełnienie środków. W tym rejonie Białołęki dynamicznie wzrasta liczba mieszkańców, a wg. danych GUS nasza dzielnica charakteryzuje się jednym z najwyższych współczynników urodzeń oraz przyrostem naturalnym wśród wszystkich dzielnic Warszawy. Dlatego też celowa jest jak najszybsza realizacja tej inwestycji.

Wygospodarowanie środków na realizację wskazanych inwestycji pozwoli w znacznym stopniu poprawić sytuację oświatową Białołęki, co jest kluczowe dla jej obecnych i przyszłych Mieszkańców.