Tramwaj czy metro? Odpowiedź jest prosta

Kreski na mapie, mające wyznaczyć przebieg kolejnych linii metra, budzą ogromne emocje i… opóźniają budowę linii tramwajowych. Tak było z tramwajem na Gocław, który pomimo dość zaawansowanego etapu przygotowań i otwartej drogi do uzyskania unijnego dofinansowania, został przesunięty na kolejną perspektywę finansową – do 2027 roku. W ostatnich dniach pojawiła się zapowiedź, że najpierw rozpoczną się przygotowania do budowy III linii metra m.in. na Pragę-Południe, a dopiero później ma ruszyć inwestycja tramwaju na Gocław. 

Wszyscy znamy już koncepcję metra na Tarchomin, na Żerań (w tym do PKP Toruńska) czy na wschodnią Białołękę. Oczywiście idealnie byłoby, gdyby na Białołękę dotarła zarówno I, II, jak i III linia metra (zgodnie z koncepcją firmy Multiconsult), ale każdy może sam ocenić realność ich powstania. Tymczasem wszystkie ze wskazanych obszarów można w sposób efektywny – i co ważne, wielokrotnie tańszy – skomunikować liniami tramwajowymi na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Tym bardziej, że realizacja dwóch wspomnianych inwestycji – za ok. 150 mln złotych każda – stanowi ułamek kwoty potrzebnej na budowę choćby jednego odcinka linii metra. 

Dlatego też sukcesywnie zabiegamy o realizację obu kluczowych dla Białołęki inwestycji tramwajowych, wspierając działania mieszkańców i wykorzystując możliwości na poziomie dzielnicowego samorządu. W tej kadencji z inicjatywy radnych klubów Razem dla Białołęki i Koalicji Obywatelskiej zostały zgłoszone i przyjęte przez Radę Dzielnicy stanowiska ws. priorytetowej realizacji zarówno linii tramwajowej na Zieloną Białołękę, jak i wzdłuż Modlińskiej. O obie inwestycje zabiegamy również kolejnymi interpelacjami radnych, a także podkreślając ich wagę m.in. w dialogu z Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego.

Tramwaj wzdłuż Modlińskiej

Mimo zwyczajowej nazwy, tory niekoniecznie pobiegną tylko wzdłuż Modlińskiej. Pierwszy etap obejmuje niemal prosty odcinek od pętli Żerań FSO do Płochocińskiej, a jedynym znakiem zapytania jest sposób przejazdu pod trasą S8. Drugi etap inwestycji połączy rejon Płochocińskiej i Familijnej z Trasą Mostu Północnego, biegnąc korytarzem Familina – Myśliborska (wariant określany jako bardziej perspektywiczny) lub dalej wzdłuż Modlińskiej aż do TMP i Traktu Nadwiślańskiego. Wybór docelowego wariantu nastąpi m.in. w oparciu o konsultacje społeczne.

W najbliższym czasie – z początkiem II kwartału 2021 – Tramwaje Warszawskie planują ogłoszenie przetargu na wykonanie studium techniczno-ekonomicznego dla budowy trasy tramwajowej z pętli Żerań FSO w kierunku północnym. Tym samym z etapu „kresek na mapie” inwestycja przejdzie wreszcie do przygotowywania dokumentacji, będącej podstawą do uzyskania m.in. decyzji środowiskowej oraz finansowania – o co wielokrotnie dotychczas zabiegaliśmy.

Tramwaj na Zieloną Białołękę

Trasa tramwajowa na odcinku Bródno – Grodzisk rozpocznie się przy skrzyżowaniu Rembielińskiej z Matki Teresy z Kalkuty. Dalej poprowadzi ulicą Matki Teresy z Kalkuty, wzdłuż św. Wincentego i Głębockiej, a następnie korytarzem zarezerwowanym na Trasę Olszynki Grochowskiej. W ramach nowej trasy planowanych jest 9 par przystanków, w tym pięć na Białołęce.

Inwestycja obecnie znajduje się na bardziej zaawansowanym etapie przygotowań. W ramach realizowanej dokumentacji, Tramwaje Warszawskie przygotowały m.in. wielowariantową koncepcję trasy tramwajowej, w tym koncepcję jej przebiegu trasy w rejonie drogi ekspresowej S8 w formie estakady. W II połowie 2020 roku został złożony wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. W najbliższym czasie planowane są natomiast konsultacje społeczne. 

źródło: Tramwaj wzdłuż Modlińskiej/Tramwaje Warszawskie