Do 22 kwietnia trwają konsultacje projektu Programu ochrony środowiska dla Warszawy na lata 2025-30, obejmującego m.in. ochronę przed hałasem. Uwagi można złożyć mailowo: pos@um.warszawa.pl lub za pośrednictwem formularza.
1. Należy wskazać w harmonogramie rzeczowo-finansowym (załącznik nr 2 do Programu ochrony środowiska dla Warszawy na lata 2025-30) konkretnych celów w zakresie likwidacji zbiorników bezodpływowych i budowy kanalizacji na terenie Dzielnicy Białołęka (posiadającej jedne z największych w tym zakresie potrzeb w Warszawie), wraz ze źródłami ich finansowania. Z kolei w załączniku nr 3 konieczne jest wyznaczenie konkretnych wskaźników monitoringu w zakresie likwidacji zbiorników bezodpływowych i budowy kanalizacji na terenie Dzielnicy Białołęka, wynikających z Dyrektywy Ściekowej.
2. Konieczne jest wprowadzenie w Programie ochrony środowiska dla Warszawy na lata 2025-30 warunku w postaci bezwzględnego zakazu realizacji nowej zabudowy wielorodzinnej na terenach nie posiadających sieci kanalizacyjnej, gdyż niejednokrotnie nawet zobowiązanie inwestorów do jej budowy nie przekłada się na inwestycje w tym zakresie, co rodzi problemy społeczne i środowiskowe.
3. Należy wskazać w Programie ochrony środowiska dla Warszawy na lata 2025-30 konieczności bezwzględnego wyłączenia z zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej należących do m.st. Warszawy terenów zieleni, w tym bardzo wartościowego przyrodniczo obszaru Portu Żerańskiego.
4. Kluczowym rozwiązaniem jest ochrona akustyczna terenów przy ul. Modlińskiej:
- Ekrany powinny zostać zrealizowane wzdłuż ulicy Modlińskiej, począwszy od odcinka Kanał Żerański – Kowalczyka, w tym miejscu w formie zielonej ściany po wschodniej stronie ulicy. Takie rozwiązania były już stosowane w Warszawie (ul. Wawelska) czy w Gliwicach. Ekrany w formie zielonej ściany są nie tylko tańsze od tradycyjnych (koszt szacowany na kilka mln za kilometr!), ale także bardziej estetyczne i naturalne. Są także zgodne z przygotowaną przez Zarząd Zieleni koncepcją Zielonej Modlińskiej.
- W Programie ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2025-2030 konieczne jest doszczegółowienie rozwiązań chroniących przed hałasem właśnie o ekrany w formie zielonej ściany z krzewów/drzew odpowiednio dobranych gatunków, a także przeprowadzenie rzetelnych bada oddziaływania akustycznego ulicy Modlińskiej w celu wyznaczenia priorytetów w zakresie ich realizacji w celu ochrony przed hałasem oraz rozwiązań dla poszczególnych odcinków Modlińskiej po jej obu stronach (np. na wiadukcie nad skrzyżowaniem Modlińska/Płochocińska po stronie zachodniej konieczne są tradycyjne ekrany).
- W projekcie programu zostało zawarte jedynie ogólne odniesienie do Programu Ochrony Środowiska przed hałasem (POSPH), opracowanego przez Marszałka Województwa Mazowieckiego, a także do Programu ochrony środowiska przed hałasem dla m.st. Warszawy z 2018 r. Oba dokumenty zawierają jedynie propozycję rozwiązań dla ul. Modlińskiej w postaci “cichego” asfaltu lub ekranów akustycznych w perspektywie długofalowej, ale bez informacji co do źródła ich finansowania.
- Dlatego też należy uwzględnić w projekcie Programu ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2025-2030:
- konieczność zawarcia dla ul. Modlińskiej (droga wojewódzka 801/droga krajowa 61), na jej przebiegu od wiaduktu nad Kanałem Żerański w kierunku północnym, konkretnych rozwiązań chroniących przed hałasem, czyli ekranów w formie zielonej ściany,
- wyznaczenie w załączniku nr 3 konkretnych celów i wskaźników ich monitoringu, obejmujących ograniczenie hałasu z ul. Modlińskiej.
5. Zwracamy się tym samym o wyznaczenie, po przeprowadzeniu badań oddziaływania akustycznego ulicy Modlińskiej na okoliczną zabudowę oraz zdrowie ludzi, konkretnego harmonogramu realizacji ekranów. Należy zawrzeć go w harmonogramie rzeczowo-finansowym (załącznik nr 2 do Programu ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2025-2030), wraz ze wskazaniem źródeł finansowania.
6. Rozwiązania ograniczające hałas w postaci ekranów/przykrycia trasy S8 należy także wskazać w Programie ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2025-2030: do realizacji przez GDDKiA (na odcinku od Wisły do węzła Marywilska, a także od ul. Łabiszyńskiej do granicy m.st. Warszawy).
7. Należy również zawrzeć w Programie ochrony środowiska dla Warszawy na lata 2025-30 konieczność realizacji przez PKP PLK zabezpieczenia akustycznego torów kolejowych w formie ekranów (na całym odcinku od przystanku PKP Toruńska do granicy m.st. Warszawy w sąsiedztwie istniejącej i planowanej zabudowy jedno- i wielorodzinnej natomiast z wyłączeniem terenów leśnych). Aby uniknąć drgań przenoszących się przez ekrany akustyczne, konieczne jest także zrealizowanie ich w technologii eliminującej drgania (tak jak np. w dzielnicach Rembertów i Ursus), a także umożliwiającej posadzenie na nich roślin – w tym bluszczu, aby w sposób bardziej estetyczny wpisać je w otoczenie oraz zwiększyć ilość zieleni pochłaniającej zanieczyszczenia powietrza i tłumiącej hałas.
8. Należy utrzymać harmonogram realizacji inwestycji: trasy tramwajowej na Zieloną Białołękę (1.1.23) oraz trasy tramwajowej w ul. Modlińskiej od pętli Żerań FSO do połączenia z trasą tramwajową na Tarchomin (1.1.24) – zgodnie z datami wskazanymi w załączniku nr 2 (Harmonogram rzeczowo-finansowy).
9. W załączniku nr 6 (Mapa inwestycji) należy dodać przebieg trasy tramwajowej w ul. Modlińskiej od pętli Żerań FSO do połączenia z trasą tramwajową na Tarchomin. Zgodnie z załącznikiem nr 2 do Programu ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2025-2030: Harmonogram rzeczowo-finansowy, w okresie obowiązywania programu inwestycja będzie już w trakcie budowy).
10. Należy utrzymać harmonogram realizacji każdej z inwestycji w ramach zadania Poprawa układu drogowego w Dzielnicy Białołęka: rozbudowy ul. Białołęckiej na odcinku ul. Kopijników – ul. Ketlinga (1.3.15), rozbudowa ciągu ulic Kołacińska – Szynowa (1.3.16), przebudowa (rozbudowa) jezdni lokalnej ul. Modlińskiej na odc. ul. Przaśna – ul. Kasztanowa (1.3.13) – zgodnie z datami wskazanymi w załączniku nr 2 (Harmonogram rzeczowo-finansowy) do Programu ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2025-2030.
11. W Programie ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2025-2030 należy zawrzeć wskazane przez ZDM (w ramach programu rozwoju sieci tras rowerowych) inwestycje w zakresie infrastruktury rowerowej (w tym wzdłuż Kanału Żerańskiego i w ulicach: Lewandów, Białołęckiej, Kobiałka, Modlińskiej, Płochocińskiej, Marywilskiej, Myślborskiej) wraz z konkretnym harmonogramem i źródłami finansowania, które należy wskazać w załączniku nr 2 (Harmonogram rzeczowo-finansowy) do Programu ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2025-2030.
12. Zabezpieczenie powodziowe i modernizacja wałów rzeki Długiej: w Programie ochrony środowiska dla Warszawy na lata 2025-30 należy uwzględnić konieczność realizacji kompleksowych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa przeciwpowodziowego doliny rzeki Długiej na terenie Dzielnicy Białołęka, przy równoczesnym udostępnieniu drogi dla rowerów wzdłuż jej koryta.
13. Konieczne jest zawarcie w Programie ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2025-2030 procedury poprzedzania wydawania decyzji środowiskowych dla inwestycji przemysłowych/usługowych rzetelną analizą ich faktycznego oddziaływania na środowisko, aby uniknąć sytuacji znanych z ul. Zarzecze 5, gdzie uciążliwość znacznie wykracza poza zakładaną w decyzjach przez Biuro Ochrony Środowiska.
14. Należy zawrzeć w Programie ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2025-2030 konkretnego celu dla Dzielnicy Białołęka w postaci redukcji (aż do zera) – wraz ze wskaźnikami jego monitoringu w załączniku nr 3 – obszarów magazynowania odpadów niebezpiecznych oraz punktów przetwarzania odpadów: gruzu, materiałów szkodliwych i uciążliwych dla mieszkańców (generujących odór, pylących, wywołujących hałas, wpływających negatywnie na komfort życia mieszkańców).
15. Konieczne jest zawarcie w Programie ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata 2025-2030 konkretnego celu redukcji (aż do zera) uciążliwości odorowej sieci przesyłowej do oczyszczalni „Czajka” – szczególnie w rejonie ul. Świderskiej i Myśliborskiej oraz wokół Zakładu Pomp Żerań, a także samej oczyszczalni, wraz ze wskaźnikami jego monitoringu w załączniku nr 3.