Rosnące potrzeby edukacyjne
- Liczba Mieszkańców Białołęki stale rośnie, co powoduje zwiększone zapotrzebowanie na miejsca w przedszkolach i szkołach.
- Nowo otwierane szkoły bardzo szybko osiągają maksymalną liczbę uczniów.
Rozbudowa i nowe placówki szkolne
- SP257 przy Podróżniczej – zakończono rozbudowę najstarszej szkoły w dzielnicy.
- SP356 przy ul. Głębockiej – wynajęto dodatkowy budynek w sąsiedztwie szkoły, by zwiększyć liczbę miejsc.
- SP368 przy ul. Hemara – planowany jest wynajem dodatkowej przestrzeni.
- SP406 przy ul. Świderskiej – nowa szkoła rozpoczęła działalność we wrześniu 2024 r.
Inwestycje w nowe obiekty oświatowe
- Pozyskano nieodpłatnie działkę od Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa przy ul. Kartograficznej, na której powstanie szkoła podstawowa z oddziałami specjalnymi.
- Zakupiono działkę od MPO pod budowę placówki oświatowej przy ul. Białołęckiej.
Rozwój opieki nad najmłodszym
- Wybudowano żłobek przy ul. Ku Rzece.
- Planowana jest budowa kolejnego żłobka przy ul. Kobiałka.
Rozbudowa sieci przedszkoli
- Rozbudowywane są przedszkola „Tarchominek” oraz przedszkole nr 445 przy ul. Marywilskiej.
- Zapewniane są dodatkowe miejsca w prywatnych przedszkolach w ramach miejskiego programu.
Inwestycje w infrastrukturę sportową
- Trwa modernizacja strefy sportowej w SP112 przy ul. Zaułek, w tym budowa nowej hali sportowej (zabezpieczone finansowanie).
- Liceum przy ul. Ostródzkiej zyskało nową strefę sportową.
- W SP110 zostanie zmodernizowana sala gimnastyczna wraz z budową strefy sportu.
Dzięki tym działaniom dzielnica systematycznie poprawia warunki nauki, opieki i rozwoju dla dzieci i młodzieży.
Jednak mimo zaangażowania ogromnych środków finansowych, widzimy konieczność realizacji kolejnych inwestycji w zakresie oświaty:
- Zabezpieczenie środków na budowę szkoły podstawowej na Kępie Tarchomińskiej wraz z układem drogowym
Według danych Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, opierających się na danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz meldunkowych, w latach 2005-2019 w rejonie MSI Nowodwory (w skład którego wchodzi również obszar Kępy Tarchomińskiej) przybyło blisko 20 tysięcy Mieszkańców. Biorąc pod uwagę dynamikę zabudowy deweloperskiej w tym rejonie, ten przyrost z pewnością się utrzyma, co wymaga zapewnienia nowej placówki oświatowej.
- Zabezpieczenie środków na rozbudowę szkoły podstawowej 110 poprzez adaptację budynku po domu dziecka przy ul. Bohaterów
Obecnie w szkole uczy się 562 uczniów, przy projektowanej pojemności budynku dla 300 uczniów. Rodzice, społeczność szkoły, radni oraz władze dzielnicy od lat zabiegają o pozyskanie środków na jej rozbudowę i poprawę warunków nauczania. W przygotowaniu jest modernizacja sali gimnastycznej oraz utworzenie strefy sportowej na terenie boisk. Jednocześnie dostępność działki po domu dziecka daje możliwość poprawy warunków lokalowych szkoły.
- Pozyskanie terenu budowę szkoły podstawowej na Żeraniu oraz rozpoczęcie prac przygotowawczych
Na obszarze, objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego rejonu ulic Morelowej i Kowalczyka, brak jest rezerwy pod budowę szkoły. Jednocześnie dopuszcza on intensywną zabudowę wielorodzinną. Na obszarze pomiędzy ulicami Modlińską, Płochocińską i Kanałem Żerańskim do tej pory powstało ok. 4 000 mieszkań tylko w ramach nowej zabudowy, co wraz z dotychczasową daje ok. 10 000 Mieszkańców. Według opracowań Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, po realizacji kolejnych inwestycji mieszkaniowych dopuszczonych w MPZP (część z nich jest już w realizacji lub przygotowaniu) liczba Mieszkańców zwiększy się do przynajmniej 14 000, a tym ponad 2 200 dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym. Dlatego odpowiadając już na obecne potrzeby, konieczne jest pozyskanie terenu na cele oświatowe w rejonie ulic Łopianowej i Krzyżówki – obecnie trwa prowadzony przez Wojewodę proces ich komunalizacji – regulacja stanu prawnego została wskazana przez BAiPP jako warunek do spełnienia przed rozpoczęciem zmiany MPZP na cele oświatowe.
- Zabezpieczenie środków na modernizację szkoły podstawowej 344 przy ul. Erazma z Zakroczymia.
Placówka istniejąca od 1994 r. wymaga modernizacji wewnątrz budynku (sale szkolne, szatnie, rozbudowa sieci internetowej na terenie placówki, która jest obecnie niewydolna). Ponadto, zasadnym jest rozbudowa powierzchni stołówki. Ze względu na ilość uczęszczających uczniów, jak i warunki infrastrukturalne wewnątrz szkoły, konieczna jest ich poprawa.
- Utworzenie szkoły średniej w południowej części dzielnicy.
Liceum w zachodniej części dzielnicy Białołęka przy liczbie uczniów opuszczających co roku mury szkół podstawowych w tej części dzielnicy (średnio ok. 1 000 rocznie) to zdecydowanie zbyt mało na potrzeby takiej dzielnicy jak Białołęka. Brak szkoły średniej w środkowej i południowej części dzielnicy wymusza na uczniach dalekie dojazdy do szkół w innych dzielnicach co sprawia, że przy 7-8 godzinnym planie lekcji w ciągu dnia (6-7 godzin „zegarowych”), faktyczny czas nauki wydłuża się o kolejne 1,5-2 godz. dziennie z uwagi na konieczność dojazdu i powrotu. Młodzi ludzie są przez to przemęczeni, mają też dużo mniej czasu na zajęcia dodatkowe, niż ich rówieśnicy z innych dzielnic miasta, np. Bielan.
- Utworzenie szkoły specjalnej na terenie Białołęki.
Odpowiadając na potrzeby ponad 150-tysięcznej dzielnicy, celowe i konieczne jest również utworzenie na Białołęce szkoły specjalnej. Jest to od wielu lat postulowane przez rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Placówka, przeznaczona dla dzieci z niepełnosprawnościami, powinna obejmować także oddział przedszkolny, aby zapewnić indywidualne podejście i fachową opiekę dla dzieci w różnym wieku.
Wygospodarowanie środków na realizację wskazanych inwestycji pozwoli w znacznym stopniu poprawić sytuację oświatową Białołęki, co jest kluczowe dla jej obecnych i przyszłych Mieszkańców.