Z chwilą podjęcia decyzji o budowie tramwaju na Tarchomin i do Winnicy los linii autobusowych dowożących mieszkańców do metra został przesądzony. Linie te ulegną likwidacji. Dlatego nasze stowarzyszenie zbiera podpisy pod petycją żeby uratować linię 101.Urzędnicy Zarządu Transportu Miejskiego niechętnie mówili o tym fakcie na początku inwestycji, ale z biegiem czasu, gdy tramwaj na Tarchomin był budowany, coraz częściej przekazywane były takie informacje. Po oddaniu do użytku trasy Młociny – Tarchomin Kościelny zlikwidowano linię E-4, a w kolejnych miesiącach rozrzedzono kursowanie linii 101 i przy okazji do jej obsługi skierowano krótkie autobusy. Linia E-8 kursowała w miarę bez zmian. Rozpoczęte przedłużenie torów tramwajowych do Nowodworów spowodowało, że kwestią czasu jest likwidacja E-8 oraz prawdopodobnie 101, jako że obecne trasy tych autobusów pokryją się z trasą tramwaju.
Jest jednak szansa na uratowanie linii 101 przed likwidacją. Pierwszy argument, to przystanek Prozy na żądanie, którego nie ma tramwaj. Z przystanku tego korzystają pasażerowie, choć jest ich niewielka liczba. Drugi argument to możliwość zmiany trasy linii 101.
Już podczas budowy, gdy zamknięte będą skrzyżowania ul. Światowida z ulicami Stefanika i Ordonówny, linie autobusowe z pętli Nowodwory do metra (E-8 i 101) będą jeździć ulicami Światowida, Dzierzgońską, Odkrytą, Mehoffera i dalej Światowida do metra. Tak zapewne będą jeździć i inne linie: 126, 186, 509 i 518. Linia 211 prawdopodobnie będzie jeździć ul. Strumykową przy budynkach z adresem Strumykowa 40.
Po zakończeniu przebudowy skrzyżowań autobusy wrócą na swoje podstawowe trasy, w tym 101, dla której do ZTM wnioskowałem już o zmianę trasy z trasy wzdłuż ul. Światowida na trasę: Nowodwory – Światowida – Dzierzgońska – Odkryta – Stefanika – Strumykowa – Myśliborska – Ćmielowska – Milenijna – Światowida – Modlińska – Trasa Mostu Północnej – metro Młociny. W mojej ocenie taka trasa wzmocniłaby obecną obsługę autobusową na ul. Odkrytej, wprowadziła autobus na ulice Strumykową – Myśliborską, przy której w ciągu ostatnich sześciu lat pobudowane zostały nowe budynki i mieszkańcy mają daleko do komunikacji miejskiej. Ponadto nowe 101 zapewniłoby bezpośrednie połączenie z metrem dla rejonu ulic Ćmielowskiej i Milenijnej oraz dowóz uczniów z okolic ul. Strumykowej do szkoły przy ul. Ceramicznej (zabudowa południowej części ul. Strumykowej ma rejon szkolny na Ceramicznej). Taka trasa, nie dublująca trasy tramwaju, pozwoliłaby zachować linię 101 od likwidacji.
Dla linii ekspresowej, która ma z założenia łączyć osiedla mieszkaniowe jak najkrótszą trasą do metra, taka zmiana byłaby bardzo trudna do przeprowadzenia i tym samym jej dni są policzone.
Zachęcam do wyrażania własnych opinii dotyczących funkcjonowania komunikacji autobusowej po przedłużeniu tramwaju do Nowodworów.
Poniżej link do petycji ws utrzymania linii 101 wraz ze zmianą jej przebiegu.
http://www.petycjeonline.com/zmiana_przebiegu_linii_autobusowej_101
Wojciech Tumasz
Radny Dzielnicy Białołęka
Stowarzyszenie Razem dla Białołęki
wojtum@gazeta.pl