Historia komunikacji miejskiej – Białołęka

Linia tramwajowa nr 12 została uruchomiona 11 lutego 1952 roku i była pierwszym powojennym tramwajem, który dotarł na Żerań i w rejon dzisiejszej Białołęki. Kursowała ze starej pętli Żerań Wschodni, zlokalizowanej przy ul. Marywilskiej, do pętli Pelcowizna, wzdłuż nowo wybudowanego torowiska na Marywilskiej. Była to pierwsza linia tramwajowa obsługująca rejon dzisiejszej Białołęki, zapewniająca bezpośrednie połączenie przemysłowego Żerania z Pragą.

Po jej likwidacji w 1963 roku, linia tramwajowa nr 1 przejęła rolę głównej linii północnej, łączącej Żerań z centrum i zachodnią częścią miasta wpisując się w historię komunikacji dzisiejszej Białołęki.

Linia tramwajowa 3-bis została wprowadzona do ruchu 1 października 1963 roku jako kontynuacja kursów zlikwidowanej linii 12. Tramwaje tej linii kursowały na trasie z pętli Żerań Wschodni (starej, położonej przy ulicy Marywilskiej) do Wiatracznej.
20 marca 1971 roku trasę skrócono do pętli Pelcowizna, ponieważ zlikwidowano odcinek torowiska wzdłuż ulic Wysockiego i Marywilskiej.
17 października 1971 roku, oddano do użytku nowe torowisko prowadzące ulicami Budowlaną, Rembielińską i Annopol do świeżo zbudowanej pętli Żerań Wschodni. Wraz z tym uruchomieniem wydłużono trasę linii 3-bis, przywracając jej połączenie z obszarem przemysłowym na północnym krańcu miasta. Linia zlikwidowana 23 lipca 1974 roku. Jej rolę przejęły wówczas inne tramwaje – przede wszystkim linie 3 i 25, które wydłużono do Żerania i Annopolu, przejmując całkowicie zadania „3-bis”.

Linia autobusowa 126 należy do najstarszych tras obsługujących północną część Warszawy. Od 22 lipca 1953 roku kursowała na trasie Henryków – Żerań FSO, biegnącej w całości wzdłuż ulicy Modlińskiej. Już rok później, w 1954, jej zasięg został wydłużony do Dąbrówki Szlacheckiej, co pozwoliło objąć komunikacją nie tylko główny ciąg Modlińskiej, lecz także tereny obecnego Tarchomina i Henrykowa. Kolejne rozszerzenie nastąpiło w 1988 roku, kiedy autobusy zaczęły docierać Modlińską aż do Bukowa. Cztery lata później, w 1992 roku, uruchomiono kursy do pętli Tarchomin (Fabryka Domów), odpowiadając na rozwój zabudowy mieszkaniowej w tym rejonie. W 1993 roku, z powodu niewielkiej liczby pasażerów na odcinku do Bukowa, linia została wycofana z tego fragmentu trasy. Jednocześnie, po połączeniu z linią 178 (Żerań FSO – Tarchomin), autobusy 126 skierowano z ul. Modlińskiej przez Mehoffera na Tarchomin, tworząc nową i bardziej funkcjonalną relację.

Linia autobusowa 133 pojawiła się na ulicach 29 stycznia 1956 roku jako następstwo likwidacji fragmentu kolejki jabłonowskiej pomiędzy stacjami Warszawa Most a Jabłonna. Autobusy linii 133 wyruszały wówczas z pętli Żerań FSO, a ich trasa prowadziła ulicą Modlińską i Zegrzyńską aż do Jabłonny. Po dwóch latach, 1 sierpnia 1958 roku, wprowadzono pierwszą istotną zmianę — linia została wycofana z Jabłonny, którą przejęła nowo uruchomiona linia 203, natomiast „133” skrócono do pętli Płudy, zlokalizowanej przy skrzyżowaniu ulic Mehoffera i Strzybnickiej. Kolejne wydłużenie nastąpiło 20 czerwca 1962 roku, kiedy autobusy zaczęły kursować dalej, ulicami Raciborską i Przytulną do pętli Choszczówka.
W 1995 roku, po rozwiązaniu umowy dotyczącej terenu dotychczasowej pętli, wprowadzono nową pętlę uliczną na Choszczówce. Następnie, w 1998 roku, trasa została zmieniona i poprowadzona przez Tarchomin, z wykorzystaniem ulic Obrazkowej, Myśliborskiej i Światowida. 1 marca 2002 roku wprowadzono kolejną modyfikację – autobusy zaczęły kursować ulicami Światowida i Mehoffera, co ujednoliciło przebieg z innymi liniami obsługującymi Tarchomin. Ostatnia istotna korekta nastąpiła 13 września 2012 roku, wraz z oddaniem do użytku nowego wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu ulicy Mehoffera. Ówcześnie trasę skrócono do odcinka Tarchomin – Choszczówka, która obowiązuje do dziś.

Linia autobusowa 203 została uruchomiona 1 sierpnia 1958 roku jako połączenie podmiejskie, powstałe w wyniku przekształcenia dotychczas kursującej linii 133 (relacji Żerań FSO – Jabłonna). Nowe oznaczenie wprowadzono, aby uporządkować system komunikacji w północnych rejonach Warszawy i w miejscowościach przyległych. Trasa linii prowadziła od pętli przy zakładach FSO na Żeraniu, dalej ulicą Modlińską i Zegrzyńską do Jabłonny. Przez wiele lat jej przebieg pozostawał niezmienny i stanowił główny środek komunikacji umożliwiający szybki dojazd do stolicy. Dopiero 25 stycznia 1981 roku trasę wydłużono do nowej pętli Legionowo (Mickiewicza) ulicami Zegrzyńską, Warszawską i Sowińskiego. Linia funkcjonowała w tym kształcie do 31 maja 1985 roku, kiedy to – w ramach reformy oznaczeń linii podmiejskich – została zlikwidowana, a jej dotychczasową trasę przejęła nowa linia o numerze 703.

Linia autobusowa 152 pojawiła się w warszawskiej sieci komunikacyjnej 28 sierpnia 1960 roku. Jej pierwsza trasa prowadziła z Żerania przez ulicę Modlińską i Klasyków do krańca Bohaterów przy ulicy Wałuszewskiej (obecnie nieistniejący). 5 lipca 1967 roku trasę wydłużono, kierując autobusy dalej – ulicami Wałuszewską, Żyrardowską, Zegarynki i Ciupagi – do nowej pętli Białołęka Dworska, zlokalizowanej pomiędzy ulicami Cieślewskich i Ciupagi.
Dopiero w 1998 roku nastąpiła znacząca zmiana – autobusy zaczęły kursować przez Tarchomin, wykorzystując ulice Obrazkową, Myśliborską i Światowida, po czym wracały na Modlińską. Kolejną zmianę wprowadzono 19 lipca 2004 roku. Linia została poprowadzona na południe, od Modlińskiej przez Toruńską, Wysockiego, Budowlaną, Chodecką, Kondratowicza, Świętego Wincentego, Gilarską, Samarytankę, Jórskiego, Radzymińską, Trocką, Pratulińską, Handlową, Myszkowską, Ossowskiego, Kołową, Świętego Wincentego, Starzyńskiego, Namysłowską i Szymanowskiego aż do Placu Hallera. Wraz z tym wydłużeniem 152 przejęła część połączeń obsługiwanych wcześniej przez linie 132 (Targówek – Mańki-Wojdy, skróconą do Żerania FSO) oraz 308 (Plac Hallera – Elsnerów, zlikwidowaną). 
1 marca 2007 roku przywrócono klasyczny, dawny przebieg trasy z lat 1967–1998, czyli Białołęka Dworska – Żerań FSO. Na tej trasie linia 152 utrzymała się do 13 września 2012 roku, kiedy to – po otwarciu wiaduktu w ciągu ulic Klasyków i Bohaterów – została skierowana na ulicę Światowida i skrócona do Tarchomina. Następne zmiany nastąpiły 29 sierpnia 2020 roku, gdy trasę wydłużono ulicami Cieślewskich, Hemara, Berensona i Skarbka z Gór do krańca Osiedle Derby. Utrzymano przy tym kursy skrócone do Białołęki Dworskiej. 

Linia autobusowa 145 obsługująca dzisiejszą Dzielnicę Białołęka została uruchomiono 15 grudnia 1961 roku. Autobusy kursowały wówczas z pętli Odrowąża / Świętego Wincentego, dalej ulicami Odrowąża, Wysockiego, Ogińskiego i Białołęcką aż do Artyleryjskiej. W następnych latach trasę wydłużano w głąb Białołęki – najpierw do rejonu ulicy Włodkowica, potem w okolice Juranda ze Spychowa, a ostatecznie do pętli Białołęka nad Kanałem Żerańskim. 26 sierpnia 1979 roku, kiedy „145” połączono z linią 165 (Żerań FSO – Białołęka) wycofano kursy z południowego Bródna i poprowadzono autobusy zupełnie nową trasą – od Żerania FSO przez Modlińską, Płochocińską, Białołęcką, Toruńską, Rembielińską, Kondratowicza, Młodzieńczą i Codzienną aż na Zacisze. Już w listopadzie tego samego roku trasę skrócono do pętli Białołęka–Kanał.
14 maja 1985 roku linia została wydłużona przez Targówek i Ząbki do Kawęczyna – autobusy kursowały od Kondratowicza przez Świętego Wincentego, Borzymowską, Trocką, Generalską, Jórskiego, Krośniewicką, Kościeliską, Łodygową, Warszawską, Piłsudskiego i Chełmżyńską do nowej pętli Kawęczyn. W latach 80. nastąpiły kolejne korekty, w tym w 1983 – trasa została wydłużona wzdłuż Białołęckiej do pętli Brzeziny.
W 1990 roku wprowadzono zmiany trasy w rejonie Toruńskiej i Łabiszyńskiej, a w 1994 roku przebieg skorygowano przez ulicę Kopijników, co wiązało się z budową nowej Trasy Toruńskiej. 1 lipca 1995 roku linia została skrócona do pętli Żerań FSO (przestała obsługiwać Dzielnicę Białołęka). 

Linia autobusowa 165 została uruchomiona po raz pierwszy 9 maja 1965 roku i kursowała z pętli Żerań FSO, dalej ulicami Modlińską i Płochocińską do krańca Zaplecze. Była to linia obsługująca wschodni rejon dzisiejszej Białołęki. W 1971 roku trasę wydłużono – autobusy zaczęły dojeżdżać dalej, ulicami Płochocińską i Białołęcką do pętli Białołęka nad Kanałem Żerańskim. W takim przebiegu linia funkcjonowała przez osiem lat, aż do 26 sierpnia 1979 roku, kiedy została połączona z linią 145 (Plac Hallera – Białołęka), tworząc nowe połączenie obejmujące oba rejony.
Po kilkuletniej przerwie linia 165 została reaktywowana 24 stycznia 1982 roku. Jej trasa była bardzo zbliżona do pierwotnej – z Żerania FSO przez Modlińską i Płochocińską aż do Grabiny, leżącej na granicy Warszawy. Kolejna modyfikacja nastąpiła 1 czerwca 1992 roku, kiedy trasę wydłużono do Białobrzegów i jednocześnie zmieniono oznaczenie na 705, włączając ją w system linii podmiejskich.

Linia H 29 sierpnia 1965 roku została przedłużona na Białołękę. Autobusy zaczęły kursować przez ulice Jagiellońską i Modlińską, aż do Dąbrówki Szlacheckiej. 14 lutego 1982 roku linię skierowano do tymczasowej pętli Tarchomin (Fabryka Domów), zlokalizowanej w pobliżu Fabryki Domów Stare Świdry. Zmiany w rozkładzie jazdy przed jej likwidacją obejmowały przedłużenie trasy do nowej pętli Tarchomin oraz usunięcie przystanków Śliwice, Budzyńska-Tylicka, EC Żerań i Obrazkowa. Ostatecznie linię zlikwidowano 1 września 1993 roku, łącząc ją z linią 101.

Linia nocna 616 została uruchomiona 29 sierpnia 1965 roku jako następca zlikwidowanej tramwajowej linii nocnej 651. Połączyła Bródno (pętla przy ul. Toruńskiej) ze Szmulkami, kończąc trasę przy bazylice na Kawęczyńskiej. Przebiegała ulicami Wysockiego, Odrowąża, 11 Listopada, Targową i Ząbkowską. Niektóre kursy były kierowane przez Marywilską i Płochocińską do rejonu Zakładów Przemysłowych „Zaplecze, by 4 września 1966 r. stały się podstawową trasą. Trzy lata później, w 1969 roku, trasę zmodyfikowano ponownie — tym razem poprowadzono ją przez wschodni Żerań, ulicami Annopol i Rembielińską. Funkcjonowanie linii zakończyło się 15 sierpnia 1970 roku w ramach tzw. III nocnej rewolucji, podczas której zreorganizowano sieć nocnych połączeń w Warszawie.

Linia nocna pospieszna DH została uruchomiona 29 sierpnia 1965 roku jako ostatnia z warszawskich nocnych linii autobusowych pospiesznych.  Autobusy linii DH kursowały trasą ulicami Jagiellońską, Modlińską i dalej w kierunku Dąbrówki Szlacheckiej. Linia DH została zlikwidowana 1 lipca 1967 roku, gdy zrezygnowano z obsługi nocnych połączeń pospiesznych. Jej miejsce w sieci zajęła linia 621.

Linia autobusowa 169 została uruchomiona 21 maja 1967 roku. Początkowo kursowała z ul. Odlewniczej przez Annopol, Rembielińską, Białołęcką, Ogińskiego, Wysockiego, Odrowąża, 11 Listopada i Targową do ul. Wileńskiej.  Od 17 października 1971 roku, po uruchomieniu linii tramwajowej na Żerań Wschodni, linia 169 zaczęła kursować od ul. Kondratowicza przez Chodecką, Łojewską, Łabiszyńską i Toruńską do nowej pętli Bródno-Ugory, z powrotem prowadząc przez Rembielińską.

Linia nocna 621 została uruchomiona 1 lipca 1967 roku jako następca zlikwidowanej linii pospiesznej DH. Nowe połączenie nocne łączyło kraniec 17 Stycznia z Dąbrówką Szlachecką. Trasa prowadziła ulicami: Żwirki i Wigury, Raszyńską, Alejami Jerozolimskimi, Marszałkowską, Świętokrzyską, Nowym Światem, Krakowskim Przedmieściem, Miodową, Senatorską, Nowym Przejazdem, al. Świerczewskiego (obecnie al. „Solidarności”), przez most Śląsko-Dąbrowski, następnie Targową, 11 Listopada, Inżynierską, Dąbrowszczaków, Jagiellońską i Modlińską do Dąbrówki Szlacheckiej.

15 sierpnia 1970 roku, podczas III nocnej rewolucji, uruchomiono nocną linię autobusową 612 z Zacisza, przez Pragę, do Dąbrówki Szlacheckiej. W 1984 roku wprowadzono podjazdy do przystanku Tarchomin (Fabryka Domów), a cztery lata później, w 1988 roku, linię przedłużono w kierunku ulicy Nowodworskiej. Charakterystyczną cechą ówczesnej trasy 612 było to, że jako jedna z nielicznych linii nocnych nie przebiegała przez centrum miasta.

Linia autobusowa 176 została uruchomiona 17 października 1971 roku. Początkowo kursowała na trasie z krańca Marcelin WFTS przez Marywilską, Wysockiego i Odrowąża do ulicy Świętego Wincentego (obecnie rejon ronda Żaba). W 1985 roku autobusy skierowano od ul. Wysockiego przez Bazyliańską, Rembielińską, Annopol i Odlewniczą do Marywilskiej. 1 marca 1986 roku trasę ponownie wydłużono – tym razem przez Czołową, Bohaterów, Ołówkową, Polnych Kwiatów i Mehoffera do nowego krańca Choszczówka. W 1990 roku, w związku z budową Trasy Toruńskiej, dokonano korekty przebiegu linii przez Bródno, a dwa lata później – w 1992 roku – przywrócono jej kursowanie wprost wzdłuż ulicy Marywilskiej. 24 czerwca 1995 roku, po likwidacji dawnej pętli autobusowej w Choszczówce, autobusy zaczęły zawracać po nowym kryterium ulic: Raciborska – Przytulna – Henrykowska – Wyganowska.
2 marca 2019 roku linie 176 i 376 zostały połączone, a trasa „176” skrócona do przystanku Budowlana.
1 października 2022 roku, po otwarciu stacji metra Bródno, autobusy skierowano do nowego krańca Metro Bródno.
Od 30 września 2024 roku wprowadzono kursy skrócone do Marcelina realizowane w godzinach szczytu.

Linia autobusowa 377 została uruchomiona 17 października 1971 roku. Początkowo kursowała na trasie z Żerania FSO przez Modlińską, Płochocińską, Marywilską, Odlewniczą, Annopol, Rembielińską, Kondratowicza, Łabiszyńską i Toruńską do pętli Bródno-Ugory. Linia funkcjonowała do 8 września 1975 roku, kiedy to została zlikwidowana w związku z uruchomieniem linii 120 i 126.

Linia tramwajowa 2 – w 1971 roku, po demontażu torów wzdłuż ulicy Wysockiego, tramwaj linii „2” został skierowany nową trasą przez Rembielińską, prowadząc najpierw na Annopol, a od 1973 roku do Żerania Wschodniego. 31 sierpnia 2009 roku została zlikwidowana, a na skróconym odcinku zastąpiła ją linia 41.
Na początku 2013 roku zapowiedziano powrót linii „2” jako pierwszej obsługującej nowo wybudowane torowisko na Moście Północnym. Tramwaje ruszyły 21 stycznia 2013 roku na trasie Stare Świdry – Metro Młociny. 24 grudnia 2014 roku, po zakończeniu budowy kolejnego odcinka trasy, linię wydłużono do pętli Tarchomin Kościelny. 26 lutego 2017 roku wykonano pierwszy przejazd do nowo wybudowanego, tymczasowego krańca Nowodwory. Dzień później, 27 lutego 2017 roku, linia została oficjalnie wydłużona do Nowodworów. Ostatnie znaczące wydłużenie nastąpiło 4 września 2021 roku, gdy „dwójka” osiągnęła obecny krańec Winnica, stanowiący nowy węzeł komunikacyjny obsługujący północne osiedla Warszawy.

Linia autobusowa 178 została uruchomiona 8 lipca 1973 roku. Początkowo kursowała z pętli Żerań FSO ulicami Modlińską i Mehoffera do Nowodworskiej. 1 grudnia 1992 roku wydłużono ją od ulicy Mehoffera przez Świderską do nowo powstałej pętli Tarchomin. Niespełna rok później, 1 lipca 1993 roku, linia została zlikwidowana w wyniku połączenia z linią 126 (kursującą na trasie Suwalska – Buków). W okresie swojego funkcjonowania obsługę taborową zapewniała zajezdnia autobusowa Pożarowa.

Linia tramwajowa 3 – 17 października 1971 roku, kiedy po otwarciu nowego torowiska wzdłuż ulicy Rembielińskiej tramwaje zostały skierowane do nowo wybudowanej pętli Annopol. Trzy lata później, w 1974 roku, trasę wydłużono do krańca Żerań Wschodni. W 2006 roku, gdy w ramach reorganizacji sieci tramwajowej skrócono ją do pętli Annopol. W następnych latach wprowadzano jedynie krótkotrwałe modyfikacje związane z remontami torów i pracami inwestycyjnymi. 1 października 2011 roku, kiedy to – z powodu budowy stacji metra Dworzec Wileński – „trójkę” skrócono do relacji Kawęczyńska-Bazylika – Gocławek. Wkrótce po tym decyzję o utrzymaniu tej trasy uznano za stałą. Po zakończeniu kluczowych prac przy budowie centralnego odcinka II linii metra, 25 października 2014 roku linia 3 powróciła na swoją wcześniejszą trasę z Annopolu.

Linia autobusowa 376 została uruchomiona 22 listopada 1976 roku. Połączyła krańce Suwalska na Bródnie i Marcelin-WFTS, zapewniając dojazd do zakładów przemysłowych na Żeraniu Wschodnim. Trasa wiodła ulicami Łabiszyńską, Łojewską, Chodecką, Wyszogrodzką, Bartniczą, Wysockiego i Marywilską. 12 grudnia 1977 roku wprowadzono pierwsze zmiany m.in. wydłużono ją przez Płochocińską, Modlińską, Ekspresową i Fleminga do pętli Polfa, obsługując pracowników Tarchomińskich Zakładów Farmaceutycznych Polfa. W takiej formie funkcjonowała do 3 marca 1986 roku, kiedy to została zmieniona na linię 326. Tego samego dnia numer 376 został wykorzystany ponownie – nowa linia rozpoczęła kursowanie na trasie Plac Hallera – Marcelin-WFTS, przebiegającej ulicami Jagiellońską, Starzyńskiego, 11 Listopada, Odrowąża, Wysockiego, Bazyliańską, Rembielińską, Annopol, Odlewniczą i Marywilską. 15 kwietnia 1991 roku trasę uproszczono, kierując autobusy bezpośrednio ulicami Wysockiego i Annopol. 1 listopada 1992 roku linię zlikwidowano. Po wielu latach przerwy linia 376 została reaktywowana 29 stycznia 2018 roku – tym razem na trasie Choszczówka – Budowlana, w celu odciążenia linii 176 na najbardziej obciążonym odcinku. Ostatecznie 2 marca 2019 roku linie 176 i 376 zostały połączone, a numer 376 ponownie wycofano z użycia.

Linia autobusowa 378 została uruchomiona w 1978 roku jako połączenie dla pracowników zakładów przemysłowych na Tarchominie. Kursowała z Żerania FSO ulicami Modlińską, Obrazkową i Świderską do Tarchomińskiej Fabryki Domów. Linia funkcjonowała do 27 października 1980 roku, kiedy to została przekształcona w wariant oznaczony jako 178-bis, a następnie zlikwidowana.

Linia autobusowa 145-bis została uruchomiona 12 października 1979 roku. Kursowała z Żerania FSO ulicami Modlińską i Płochocińską do Białołęki, w rejon Zakładów Zbożowych. Powstała w związku z ograniczeniem ruchu na moście nad Kanałem Żerańskim w ciągu ulicy Białołęckiej, co wymusiło skrócenie trasy funkcjonującej wówczas linii 145. Linia funkcjonowała do 24 stycznia 1982 roku, kiedy to nadano jej nowe oznaczenie – 165 – i jednocześnie wydłużono trasę do granic miasta, do pętli Grabina.
Po raz drugi linia 145-bis została uruchomiona 27 marca 1982 roku w celu zapewnienia połączenia osiedli Lewandów i Kąty Grodziskie z resztą miasta. Funkcjonowała do 25 sierpnia 1986 roku, kiedy to – w ramach drugiego etapu reformy systemu oznaczeń linii autobusowych – została zlikwidowana. W jej miejsce uruchomiono linię 132.

Linia autobusowa 101 – w czerwcu 1985 roku, gdy – w wyniku połączenia z linią 178-bis – została wydłużona przez Jagiellońską, Modlińską i Obrazkową do pętli Tarchomin (Fabryka Domów). W 1989 roku linia została skierowana przez Świderską i Mehoffera do Nowodworskiej, a w 1993 roku przedłużono ją do pętli Tarchomin Światowida. 1 września 1993 roku linia 101 została połączona z dotychczasową linią pospieszną H, co znacznie wydłużyło jej trasę – od placu Trzech Krzyży poprowadzono ją przez Grójecką aż na Okęcie. Tym samym stała się jedną z najdłuższych linii autobusowych w Warszawie. W 1995 roku trasa została ponownie wydłużona, tym razem wzdłuż ulicy Światowida do osiedla Nowodwory. Tak rozbudowany przebieg utrzymał się do 2000 roku. 27 czerwca 2005 roku autobusy 101 zaczęły kursować na trasie Nowodwory – Metro Politechnika. Trzy lata później, 21 czerwca 2008 roku, trasę skrócono do odcinka plac Hallera – Metro Politechnika. W takiej formie linia funkcjonowała do 5 czerwca 2011 roku, kiedy to została połączona z linią 166 i ostatecznie zlikwidowana. W tym okresie obsługę zapewniała zajezdnia autobusowa Ostrobramska.
Linia 101 powróciła do sieci 26 marca 2012 roku, w związku z otwarciem mostu Marii Skłodowskiej-Curie. Nowa trasa prowadziła z Nowodworów do Metra Młociny. Po uruchomieniu trasy tramwajowej na Nowodwory, 26 lutego 2017 roku, linia została zlikwidowana wraz z linią przyspieszoną E-8, a ich funkcję przejęła linia tramwajowa 2.

Linia autobusowa 401 została uruchomiona 18 lipca 1985 roku jako linia pomocnicza dla 101. Kursowała z placu Trzech Krzyży przez Jagiellońską, Modlińską, Obrazkową i Świderską do pętli Tarchomin (Fabryka Domów). W 1990 roku wprowadzono zmianę trasy — wydłużono na Tarchominie, prowadząc ją ulicami Myśliborską, Światowida i Świętosławskiego do nowego krańca Tarchomin. W takiej postaci linia funkcjonowała do 1993 roku, kiedy to została przekształcona w stałą linię przyspieszoną 509, obsługującą tę samą relację z centrum miasta do północnej Białołęki.

Linia autobusowa 326 została uruchomiona w 1986 roku, w wyniku zmiany oznaczenia dotychczasowej linii 376. Nowa linia kursowała z pętli Suwalska przez Chodecką, Wyszogrodzką, Bartniczą, Wysockiego, Bazyliańską, Rembielińską, Annopol, Marywilską, Płochocińską i Modlińską do krańca Polfa. 1 września 1993 roku trasę wydłużono przez Obrazkową, Myśliborską, Porajów i Świderską do Tarchomina, a następnie 2 stycznia 1995 roku przedłużono ją dalej – przez Świderską, Mehoffera i Światowida – do starej pętli Nowodwory.  W 2007 roku linię skierowano na zupełnie nową trasę. Rozpoczynała się ona na placu Hallera, a następnie prowadziła ulicami Świętego Wincentego, Handlową, Trocką, Radzymińską, Samarytanka, Matki Teresy z Kalkuty, a dalej dawnym przebiegiem – z korektą na Tarchominie, gdzie zamiast Obrazkowej trasa biegła z Modlińskiej w Światowida i dalej do Myśliborskiej. W takiej postaci linia funkcjonowała do 1 września 2008 roku, kiedy to została zlikwidowana, a jej obsługę przejęły linie 126 i 199.
Po kilkuletniej przerwie linia 326 została ponownie uruchomiona 20 grudnia 2012 roku, zastępując tymczasową linię Z20, kursującą z Olesina ulicą Płochocińską do Żerania FSO. Po zakończeniu prac na ulicy Mochtyńskiej połączenie utrzymano jako stałe. Po zakończeniu przebudowy mostu Grota-Roweckiego, 16 listopada 2015 roku, trasę wydłużono do stacji Metro Marymont, wprowadzając jednocześnie kursy skrócone do Kupieckiej, obsługujące dojazd dzieci do szkół. Kursy te zlikwidowano w 2020 roku, jednak 22 marca 2021 roku zostały tymczasowo przywrócone, po czym 26 czerwca 2021 roku ponownie zawieszone. 8 września 2023 roku, linię 326 wydłużono ulicami Ruskowy Bród, Zdziarską, Ostródzką, Toruńską i Łabiszyńską do krańca Metro Bródno.

Linia autobusowa 132 na trasie obsługującą teren dzisiejszej Białołęki została została uruchomiona 25 sierpnia 1986 roku, w wyniku zmiany oznaczenia dotychczasowej linii 145-bis. Nowa trasa prowadziła z pętli Targówek ulicami Trocką, Borzymowską, Świętego Wincentego, Malborską, Głębocką i Berensona do Kątów Grodziskich. W 1988 roku trasę wydłużono przez Berensona, Kąty Grodziskie i Zdziarską do krańca Mańki-Wojdy. W 1996 roku wprowadzono korektę przebiegu w rejonie Lewandowa, gdzie autobusy zaczęły kursować ulicami Lewandów, Oknicką i Berensona. 19 lipca 2004 roku – wówczas linia została wycofana z Targówka i skierowana na nową trasę z pętli Żerań FSO, przez Toruńską, Łabiszyńską, Kondratowicza, Malborską i Głębocką w kierunku Mańki-Wojd. 29 grudnia 2005 roku trasę znacznie wydłużono – przez most Grota-Roweckiego do pętli Huta. Tak rozbudowana linia funkcjonowała do 1 lipca 2007 roku, kiedy została skrócona do pętli Skarbka z Gór, z przejazdem przez ulicę Ostródzką. 17 września 2012 roku linię 132 w obie strony skierowano ulicą Ostródzką w kierunku Grodziska. 1 października 2022 roku w wyniku połączenia z linią E-9 – linia 132 została skierowana ulicą Głębocką i zakończyła trasę na pętli Osiedle Derby.

Linia nocna 609 – 1 grudnia 1992 roku w ramach tzw. V nocnej rewolucji, nadano jej całkowicie nową trasę ulicami: Modlińska – Obrazkowa – Myśliborska – Porajów – Świderska – Mehoffera – Modlińska – Wiśniewo – Modlińska – Główna – BUKÓW. Kolejna reorganizacja, związana z VI nocną rewolucją w 2003 roku, przyniosła zmiany w przebiegu trasy na Tarchominie i Nowodworach. Podczas VII nocnej rewolucji, przeprowadzonej w nocy z 31 maja na 1 czerwca 2007 roku, Zarząd Transportu Miejskiego zlikwidował wszystkie linie nocne z numeracją w serii 6xx, w tym również linię 609. Jej funkcję przejęły linie N13 i N63 – pierwsza obsługiwała główny ciąg komunikacyjny na Tarchomin, natomiast druga kursowała dodatkowo przez Buków do Legionowa, a także przez Powiśle.

Linia autobusowa 509 – 1 września 1993 roku zastąpiła funkcjonującą wcześniej linię 401. W początkowym okresie łączyła plac Trzech Krzyży z Tarchominem. W 2001 roku północny kraniec wydłużono do osiedla Nowodwory. W związku z rozbudową sieci na Białołęce, 4 września 2021 roku trasę wydłużono do nowej pętli Winnica. Od 3 października 2022 roku wprowadzono kursy skrócone realizowane w porannym szczycie na trasie Winnica – Dworzec Wschodni (Kijowska). 30 września 2024 roku wprowadzono dodatkowy przystanek EC Żerań, na którym autobusy zatrzymują się na żądanie, poprawiając obsługę okolicznych terenów przemysłowych.

Linia autobusowa 104 – po kilkuletniej przerwie numer 104 ponownie pojawił się w warszawskiej sieci 1 lipca 1995 roku. Powstała z wydzielenia mniej obciążonego odcinka linii 145. Nowe połączenie zapewniało komunikację pomiędzy Bródnem-Podgrodziem a Tarchominem Północnym. Autobusy kursowały ulicami Chodecką, Kondratowicza, Łabiszyńską, Białołęcką, Płochocińską, Obrazkową i Światowida, a niektóre kursy wykonywały wjazdy na pętle Brzeziny i Marcelin. 1 kwietnia 1997 roku trasę skrócono do pętli Brzeziny, natomiast obsługę dawnego odcinka w kierunku Nowodworów przejęła nowa linia 304. 1 października 2000 roku obie linie zamieniły się trasami. 1 marca 2007 roku linie 104 i 304 połączono w jedną linię kursującą między Brzezinami a Żeraniem FSO, z rezygnacją z wjazdów na Tarchomin. Jednocześnie wykonywano także dwa kursy dziennie z Brzezin do Olesina, prowadzące przez Płochocińską i Kobiałkę. Kursy te zlikwidowano 1 lipca 2007 roku, ich funkcję przejęła wydłużona linia 120. 29 lipca 2008 roku przywrócono jednak krótkie kursy szkolne do Olesina, które ponownie zawieszono 24 listopada 2008 roku z powodu uszkodzenia mostu w ciągu ulicy Kobiałka. 19 grudnia 2015 roku, trasę zmieniono w rejonie Białołęckiej – autobusy zaczęły kursować ulicami Wielkiego Dębu, Echa Leśne oraz Juranda ze Spychowa, a następnie wracały na główną trasę. Po uruchomieniu stacji metra Bródno, 1 października 2022 roku, autobusy 104 zakończyły bieg na nowym krańcu Metro Bródno, który stał się stałym punktem końcowym linii.

Linia autobusowa 302 – została ponownie uruchomiona 2 lipca 1996 roku. Kursowała z Bukowa w kierunku Dworca Wschodniego, prowadząc ulicami Modlińską, Jagiellońską, przez plac Hallera, Dąbrowszczaków i Targową. W tamtym okresie funkcjonowała sezonowo – zawieszano ją na czas wakacji. W 1998 roku trasę zmodyfikowano, kierując autobusy przez Tarchomin oraz wprowadzając dodatkowe kursy do oczyszczalni ścieków „Czajka”, które miały zapewnić dojazd pracownikom zakładu. W 2003 roku, linia powróciła na bezpośredni przebieg ulicą Modlińską, ale już w 2004 roku przywrócono wcześniejszą trasę przez Tarchomin, wydłużając ją dodatkowo do nowego krańca Nowodwory. 1 marca 2005 roku linia 302 została przekształcona w stałą linię dzienną o numerze 144. Po kilku latach 12 lutego 2011 roku linia 144 została zlikwidowana, a w jej miejsce ponownie przywrócono kursowanie autobusu 302 na wcześniejszej trasie. W ramach programu tzw. „racjonalizacji tras”, ogłoszonego przez Zarząd Transportu Miejskiego 22 marca 2013 roku i zatwierdzonego w maju tego samego roku, zdecydowano o kolejnej likwidacji linii. Od 1 czerwca 2013 roku jej obsługę przejęły inne połączenia: na odcinku do Żerania FSO kursy przejęły linie 170 i 509, a dalsze relacje – linie 211, 511, 723, 731 oraz 741, które obsługiwały tereny wcześniej znajdujące się w zasięgu linii 302.

Linia autobusowa 144 została ponownie wprowadzona do ruchu 1 marca 2005 roku, zastępując dotychczasową linię okresową 302. Nowa trasa prowadziła z Bukowa przez Modlińską, Mehoffera, Ordonówny, Światowida, Ćmielowską, Milenijną, ponownie Światowida, dalej Modlińską, Jagiellońską, Dąbrowszczaków, Targową i Kijowską do Dworca Wschodniego (Kijowska). Część kursów wykonywała podjazdy do oczyszczalni ścieków „Czajka”, zapewniając dojazd pracownikom zakładu. 1 lipca 2007 roku trasę skrócono do pętli Żerań FSO, jednak po około trzech miesiącach przywrócono jej poprzedni przebieg aż do Dworca Wschodniego. Kolejna zmiana nastąpiła 21 czerwca 2008 roku, kiedy wprowadzono dodatkowe kursy wariantowe do przystanku Polfa na Tarchominie. 12 lutego 2011 roku linię 144 ponownie przekształcono w linię okresową 302, obsługującą tę samą trasę, lecz kursującą jedynie w dni robocze.

Linia autobusowa 304 na terenie dzisiejszej Białołęki została uruchomiona 1 kwietnia 1997 roku. Połączenie na trasie Bródno-Podgrodzie – Nowodwory, prowadziło przez ulice Chodecką, Kondratowicza, Łabiszyńską, Białołęcką, Płochocińską, Modlińską, Obrazkową, Myśliborską i Światowida. Linia ta przejęła obsługę północnego odcinka dawnej 104. W 2000 roku trasę skrócono do relacji Bródno-Podgrodzie – Brzeziny, natomiast w 2002 roku wprowadzono wydłużone kursy w kierunku Olesina, które realizowano przez ulicę Kobiałka. Linia funkcjonowała w tym układzie do 1 marca 2007 roku, kiedy to – w wyniku połączenia z linią 104 – została zlikwidowana.
Po dwóch latach przerwy, 1 września 2009 roku, numer 304 powrócił do użytku. Nowa wersja linii pełniła funkcję połączenia szkolnego, obsługując uczniów dojeżdżających do szkół przy ulicach Kobiałka i Ostródzkiej. Trasa prowadziła z Olesina przez Kobiałkę, Mochtyńską, Ostródzką, Berensona i Skarbka z Gór na Osiedle Derby, z dodatkowymi kursami przez ulicę Oknicką.
18 listopada 2010 roku dokonano korekty przebiegu – linia zaczęła kursować przez Zdziarską, a w rejonie Olesina pozostawiono tylko jeden kurs wariantowy dziennie. 5 marca 2012 roku autobusy skierowano do nowo powstałej pętli Zaułek-Szkoła, zlokalizowanej obok szkoły podstawowej przy ulicy Zaułek. Do 30 października 2013 roku linia posiadała cztery typy kursów wariantowych, które następnie ograniczono do dwóch. Kolejna modyfikacja nastąpiła 1 września 2014 roku w związku ze zmianami w obwodach szkolnych na wschodniej Białołęce. Linia została wtedy wydłużona i skierowana z pętli Zaułek-Szkoła przez Berensona, Kąty Grodziskie, Zdziarską, Ostródzką, Berensona i Skarbka z Gór do przystanku Jesiennych Liści. Wprowadzono również dwa nowe warianty tras – przez Współczesną oraz Głębocką. Kursy te zlikwidowano 15 lutego 2016 roku, po uruchomieniu linii 332. 2 września 2019 roku linie 304 i 332 połączono, tworząc jedno połączenie na trasie z Brzezin przez Hemara, Berensona, Skarbka z Gór, Astrową, Ostródzką, Jesiennych Liści i Głębocką do Podwójnej. 21 października 2019 roku, linia 332 została ponownie wydzielona jako odrębne połączenie, a trasę 304 uproszczono, prowadząc ją bezpośrednio ulicą Skarbka z Gór. Od 25 czerwca 2022 roku kursowanie linii 304 zostało zawieszone.

Linia autobusowa 508 zaczęła obsługiwać tereny dzielnicy Białołęka 1 września 1999 roku. Trasa połączyła Dworzec Zachodni z Tarchominem, przebiegając przez Aleje Jerozolimskie, następnie ciąg ulic Marszałkowska – Andersa – Mickiewicza, a dalej przez most Grota-Roweckiego. 21 czerwca 2008 roku po otwarciu pętli Metro Marymont linia została skrócona do tego nowego krańca. Z biegiem czasu linia w istniejącym przebiegu traciła na znaczeniu i liczbie pasażerów. Ostatecznie 10 września 2012 roku została zlikwidowana decyzją ZTM.

Linia autobusowa 518 obsługująca Białołękę została uruchomiona 1 października 2000 roku, jako szybkie połączenie Tarchomina z placem Trzech Krzyży. 20 stycznia 2001 roku trasę wydłużono do tymczasowego krańca przy ulicy Książkowej na Nowodworach, a 3 lipca tego samego roku autobusy zaczęły kończyć trasę na nowo wybudowanej pętli w tej okolicy. 12 lutego 2007 roku połączenie zostało zlikwidowane w ramach reorganizacji sieci – linia 518 została włączona w strukturę linii 503, która przejęła obsługę trasy w kierunku Nowodworów. 1 czerwca 2013 roku linia 518 powróciła na ulice i zastąpiła zlikwidowaną linię 510, a także część kursów linii 503, przejmując jej północny odcinek. Od tego momentu kursowała w relacji Nowodwory – Emilii Plater, przez most Grota-Roweckiego, plac Wilsona i Krakowskie Przedmieście. 1 grudnia 2013 roku wprowadzono korektę trasy w kierunku centrum – autobusy zaczęły kursować przez ulicę Świderską. 1 października 2014 roku trasę skierowano z Nowego Światu w Świętokrzyską. 4 listopada 2017 roku, po dostosowaniu skrzyżowania Odkrytej i Hanki Ordonówny do ruchu autobusów przegubowych, trasę 518 wydłużono właśnie do placu Trzech Krzyży, a linię 314 zlikwidowano. W 2024 roku, podczas zamknięć Traktu Królewskiego dla ruchu, linia była tymczasowo skracana do ulicy Bielańskiej, a 16 listopada 2024 roku skrócenie to stało się stałym rozwiązaniem.

Linia autobusowa 134 została wprowadzona do sieci komunikacyjnej na terenie dzielnicy Białołęka 1 grudnia 2000 roku. Kursowała wówczas na trasie Żerań FSO – Olesin, prowadzącej przez ulice Toruńską, Wysockiego, Bazyliańską, Kondratowicza, Chodecką, Łojewską, Łabiszyńską, Ostródzką, Mochtyńską i Kobiałkę. W 2007 roku autobusy zaczęły kursować ulicami Zdziarską i Ruskowy Bród, natomiast odcinek w rejonie Mochtyńskiej i Kobiałki przejęła linia 120. Kolejna reorganizacja miała miejsce 27 lutego 2017 roku. W ramach zmian w komunikacji miejskiej po otwarciu trasy tramwajowej na Nowodwory, linia 134 została skierowana bezpośrednio ulicą Toruńską, bez wjazdu na Bródno, a jej krańcowy przystanek przeniesiono z Żerania FSO do Metra Marymont. Ostatnia korekta trasy została wprowadzona 25 listopada 2023 roku, kiedy autobusy skierowano przez ulice Callas i Verdiego.

Źródło:
Transbus – https://www.trasbus.com/wejscie.php
Warszawikia – https://warszawa.fandom.com/wiki/Wszystko_o_Warszawie