Jak dopisać się do rejestru wyborców?

7 kwietnia odbędą się wybory samorządowe, które są najbardziej lokalne – począwszy od wyboru radnych dzielnicy, którzy dbają o rozwój naszej okolicy i całej Białołęki.

Aby zagłosować w wyborach samorządowych w miejscu zamieszkania, konieczne jest ujęcie w Centralnym Rejestrze Wyborców.

W wyborach samorządowych nie ma bowiem możliwości głosowania w innym miejscu z zaświadczeniem, tak jak miało to miejsce np. podczas wyborów parlamentarnych.

Decyzja o wpisaniu do rejestru wyborców jest wydawana w terminie 5 dni od dnia złożenia wniosku, dlatego warto złożyć go od razu.

Warto sprawdzić czy jest się ujętym we właściwym stałym obwodzie głosowania, za pomocą e-usługi udostępnionej przez Ministra Cyfryzacji lub aplikacji mobilnej mObywatel. Tu można sprawdzić swoje dane w Centralnym Rejestrze Wyborców.

Przez Internet

Załatw sprawę za pośrednictwem miejskiego portalu e-usług Moja Warszawa, korzystając z profilu zaufanego. Znajdziesz tu również usługi realizowane przez ePUAP. Dopisanie do rejestru wyborców jest możliwe również za pośrednictwem strony i aplikacji mObywatel.

W urzędzie

  1. Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania lub wniosek o zameldowanie na pobyt stały.
  2. Wypełniony wniosek wraz z załącznikami złóż osobiście w Delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w Dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy (ul. Modlińska 197). 
  3. Decyzję możesz odebrać osobiście lub zostanie ona wysłana pod adres zamieszkania wskazany we wniosku.

Wymagane dokumenty do wniosku o ujęcie w stałym obwodzie głosowania

  1. Wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania.
  2. Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość.
  3. Dokument potwierdzający fakt zamieszkania w Warszawie. Przykładowe dokumenty potwierdzające to:
    1. oświadczenia właściciela lokalu,
    2. umowa najmu/użyczenia lokalu,
    3. jeśli płacisz podatki w Warszawie – pierwsza strona zeznania podatkowego PIT z potwierdzeniem złożenia go w Urzędzie Skarbowym (pieczątka wpływu do US lub potwierdzenie nadania na poczcie lub Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) – jeśli złożyłeś PIT przez internet),
    4. rachunek za media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) wystawiony na Twoje dane i adres lokalu w Warszawie, w którym mieszkasz,
    5. umowa na media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) zawarta z Tobą i zawierająca adres lokalu w Warszawie, w którym mieszkasz,
    6. umowa lub rachunek na usługę nie związaną bezpośrednio z lokalem np. abonament na telefon komórkowy, zawierający Twoje dane oraz adres lokalu w Warszawie, w którym mieszkasz.
    7. Jeśli jesteś właścicielem lokalu, ale nie jesteś w nim zameldowany możesz:
      • przedstawić akt własności – jeśli jest to lokal spółdzielczy własnościowy lub gdy lokal nie ma założonej księgi wieczystej lub też gdy trwa postepowanie o wpis do Rejestru Ksiąg Wieczystych;
      • jeśli lokal ma założoną księgę wieczystą to wystarczy, że poinformujesz urzędnika, że jesteś właścicielem lokalu. Jeśli podasz numer księgi wieczystej znacznie ułatwi to urzędnikowi wyszukiwanie lokalu w Elektronicznych Księgach Wieczystych.

Prezydent m.st. Warszawy przed wydaniem decyzji jest zobowiązany sprawdzić czy osoba wnosząca wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania spełnia warunki stałego zamieszkania pod adresem wskazanym we wniosku.